onsdag 29 december 2010

God fortsättning!

Då har man avklarat julen. Jag trodde man skulle slippa julstress då vi varit bortresta nästan hela december. Men just därför att vi missat den här riktiga julstämningen som byggs upp under december så ville vi ju att det skulle kännas som en riktig jul! Mängden snö går ju inte att klaga på, jag gillar snö på vintern men inte så här kallt!

Alla barn var hemma i jul och faktum är att de fortfarande är hemma. Det är mysigast av allt. Försöker därför skjuta upp en massa måsten för att hinna med att umgås med dem de här dagarna.

En hundutställning har vi också hunnit med. Det var SBHKs officiella utställning för Bergs och Herdehundar i Moheda. De hade också en välbesökt inofficiell utställning. 22 kuvaszer var anmälda. Jag var där med 4 hundar. För valparna Eira och Mimer var det deras första besök på en utställning. De skötte sig över förväntan! Båda fick HP och Eira blev BIRvalp. Trots att hon enbart är 5 månader slog hon även valparna i den äldre klassen. Hon blev till och med BIS-2-valp! Hennes kritik slutar med "moves like a champion!" Eira heter Carlslunds Idavall Eira i stamtavlan och kommer från en kennel i Värmland. Hennes mamma är SE UCH Csigora Gyamént Gaia och pappa är min hane SE UCH Sorschies Éber Csigo. Tre av hennes bröder var också på plats så det blev lite av en syskonträff. Extra roligt att pappa Csigo kunde vara med också!

Hos mina vuxna kuvaszer gick det kanske inte så bra som jag hade förväntat. Minou studsade och busade och tog inte många steg rätt och jag bad att få springa ett varv till vilket jag inte fick och sen fick hon kritik för att hon inte längde tillräckligt på steget....Då blir man irriterad. När det gäller min championtik Czabina blev det en annorlunda upplevelse. Henne hade jag med för att ta de sista poängen för att bli årets kuvasz...Men hon fick inget CK... Så kan det gå! Även Riina fick se sig snuvad på certet och nöja sig med ett HP. Vill dock gratulera Czabinas halvbror till cert och BIR. Samt Dalia som blev BIM (enda tik med CK). Och därmedblev hon 2010 års mest vinstrika kuvasztik! Grattis till hennes uppfödare Kicki Svalin, Björn-Olav som varit hennes handler under året och allra mest grattis till hennes ägare Ery och Veine (som egentligen inte är utställningsintresserade;)!

Nu är snart detta året slut och det känns alltid lika roligt att få vända blad och påbörja ett nytt spännande år!

3 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

En riktigt god fortsättning på 2010 och ett gott nytt 2011 från Ulf

Tassintryck sa...

Uj,det har hunnits med mycket här. Härlig resan såg ut. Strand, bad och sol=ljuvligt. Hoppas att ni hade det riktigt skönt i jul och att du lyckades ta bort lite måsten. God fortsättning och ett Gott nytt år!
SV: Så har jag inte tänkt. Intressant vinkel på det hela. Jag har själv ingen erfarenhet av uppfödning men kan förstå att det är svårt att hinna med att få tillräckligt med social träning på alla de små när de är så många. Man får hoppas att de är många som kan hjälpa till med valparna mestadels för tiken som måste vara helt slut och ganska tacksam när de små har lämnat boet denna gång. Uj, uj.
Ha det gott!
kram från mig
/maria

Eva sa...

God fortsättning till er också!
Vad kul att det gick så bra för minstingen! Tänker på hur stolt även jag var när lille lånehunden Totte blev BIS3:a på sin första utställning. Inoff visserligen och han var enda havanais-valp, men det var ju fler om BISet:)
SV: Håller helt med om att jyckar inte måste hälsa på alla. Vare sig 2- eller 4-benta. Jag har nästan gjort mig smått osams med folk när jag inte vill att mina ska hälsa på alla andra hundar. Dels när jag haft 3-4 egna och dels när jag helt enkelt inte litar på det andra ekipaget. Brukar köra med det en vän som är uppf sa' för många år sedan: "Hälsar du på ALLA när du går på bussen eller t-banan? Om inte - varför ska alla hundar hälsa?"
Och så länge det inte beror på rädsla/feghet så är det nästan lättare att hantera än "Assar-varianten"... Honom får man hålla i när mötande t.ex. säger hej i en mobil:)