söndag 1 april 2012

B.A.T- Behavior Adjustment Training


Just nu är träningsmetoden B.A.T-  Behavior Adjustment Training - mer aktuell än någonsin eftersom hjärnan bakom denna träningsmetod är på Sverigebesök.  Hon heter Grisha Stewart och har bland annat startat upp Ahimsa dog training center i Seattle. Centret utgår ifrån ett icke-våldsperspektiv som innefattar såväl respekt som vänlighet mot alla djur och människor. Det innefattar hundträning som bygger på en god kommunikation och successiv miljöträning för hunden. 

Stewart har framför allt blivit känd för träningstekniken B.A.T där den används för arbeta bort negativa reaktiva beteenden som utfall, rädsla och aggressivitet. Ett exempel är att om hunden gör utfall mot andra hundar så ska man börja träna hunden på det avstånd från "faran", där hunden fortfarande är lugn. Man närmar sig långsamt den andra hunden och letar tidigt efter signaler som hunden avger innan själva utfallet. Det kan exempel handla om att nosa i marken eller vända bort huvudet- detta beteende ska belönas med ord eller klicker. Istället för att nödvändigtvis använda godis som belöning, använder man situationen i sig som belöning genom att man direkt i det ögonblicket ökar avståndet till den andra hunden. Hunden slipper bli stressad eller arg och man kan sedan successivt repetera övningen närmare och närmare den andra hunden.


Grisha Stewart har skrivit boken Behavior Adjustment Training - BAT for fear, frustration and agressions in Dogs. 
En bok jag definitivt har för avsikt att läsa. För den intresserade kan den beställas här: Book by Grisha Stewart! Det finns även flera DVD att beställa. Det jag tycker är intressant med BAT är hur enkel tekniken förefaller vara och hur man kan hjälpa hunden att uppföra sig på en lugnt och avslappnat sätt. Undrar om det kan fungera på min Siouxsie som kan vara väldigt reaktiv? Hon är en stor diva som gärna styr och ställer här hemma och vill få alla vi möter att förstå att hon är störst bäst och vackrast. Hon skällde sig igenom valpkursen, även när hon fick sitta och titta på på långt avstånd. Var problemet egentligen ett för kort avstånd till dom andra hundarna? Eller var jag som ledare för dålig på att uppfatta Siouxsies signaler och bemöta dem på rätt sätt? Det kanske är så att man i kurssituationen har uppmärksamheten för mycket på instruktören? Det låter ju motsägelsefullt, men det är ändå en tänkbar tolkning utifrån BAT-perspektivet.


Nåja, jag tycker alltid det är roligt när det dyker upp nya perspektiv och synsätt och hade gärna suttit med på Grishas seminarium i helgen. Flera instruktörer i Sverige har anammat BAT-metoden men för att få en första inblick i metoden kan de olika DVD-filmerna med instruktioner hur man kan använda sig av BAT i praktiken vara en ingång. 

Kolla även in detta blogginlägg: 
Att träna bort aggression och rädsla utan korrigeringar. En första introduktion till BAT med korta videosekvenser hittar du här: BAT.

6 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Intressant. Att det är lätt att hålla för mycket fokus på kursledaren är jag ett bra exempel på. När man slappnar av och kollar in hundarnas signaler är mycket vunnet.

Sen tycker jag att det är lättare att ha tålamod med en annans hund än med min egen, men det är mitt problem förstås. Att gå 40 gånger och vända och klicka är säkert bra, tyvärr har jag svårt att vara så tålmodig, men ska försöka bli bättre.:)

P.S Hundar sa...

Ja, vi njuter av våra hundar som det är nu och hoppas att lilla valpen kommer bli en i gänget som tar efter dom andra :)

Katarina sa...

Det här var intressant! Nanna är ju väldigt reaktiv så det kan absolut vara något för oss!

Anna, Kompis o Daisy sa...

Det där lät väldigt intressant! Måste jag ju läsa mer om - tack för tipset!

Quila o Ronja sa...

Det är alltid intressant, att höra/läsa om olika "metoder", tycker jag. Så får man väl prova på sina hundar, och känna vad som fungerar bäst. Individanpassat, liksom. Det tror jag på.
Ska titta in på länkarna och läsa mera.
Sv. Jaa, det är så skönt! Vi tar det väldigt lugnt på matfronten, för några bakslag vill vi INTE ha.

Eva sa...

Gör nytt försök att kommentera... (Felet hos mig!)
"M" som hjälper mig med Assar har berättat en del om B.A.T. och det låter ju så himla vettigt!
Jag är ju i ålder så att när jag skaffade min första egna amris var det lite "kollosion" mellan den gamla, läs:hårdare/straffande, uppfostran och Anders Hallgrens tankar. (Han började få mer utrymme då någon gång)
Det låter klokt i mina öron, att försöka betinga om ett problemområde genom att locka med något roligare/godare. SÄRSKILT t.ex. när det gäller hundmöten, för ryck i koppel o hårda ord då triggar ju oftast istället.
"Muta!" fnyser en del föraktfullt, men då är ju ALLT en muta. Jag tänker "belöning" istället.
Det är nog mycket efter B.A.T.-tänkandet jag tränar A nu. Och jag får helt klart en gladare hund som ser en hel del tillfällen som "Kan bli godis!" istället för "Nu måste jag spänna upp mig o vakta/morra/fly el.dyl.".
Att hjälpa någon, hundel människa, att förändra beteende med positiv förstärkning MÅSTE ju bara vara bättre än att göra det med bestraffning! Vilket blir humöret bäst av?
(Kan gå till mig själv... Säg "Nej" till mig så blir jag bara mer envis om det är något jag verkligen vill:D)