lördag 10 september 2011

Dessa "farliga" ovtjarkor

Den ryska herdehunden som är registrerade i FCI som Kavkazskaja Ovtjarka, är den ovtjarka som är vanligaste i Sverige. Det finns även två andra varianter, du kan läsa mer om de olika varianterna på svenska ovcharkaklubbens hemsida . Tyvärr har kanske rasen blivit mest känd via ett kritiks program av Uppdrag granskning. Det intressanta är att i det programmet förekom inte en enda renrasig ovtjarka. Det framgår ingenstans i programmet.


Däremot förekommer det blandningar av Schäfer och ovtjarkor. En korsning som inte är bättre än andra vansinniga blandningar som ex varghybrider då man korsar hundar med två väldigt olika psyke som gör att hunden reagerar labilt då dessa två rasers reaktionsmönster är svåra att förena. Deras instinkter bygger på olika signalsystem som gör att hunden hela tiden får dubbla signaler. Blandning mellan schäfer och kavkazkaja ovtjarka går under namnet Bergsschäfer. Min uppfattning är att det är dessa hundar som gett ovtjarkorna dåligt rykte.


Likaså används dessa hundar i Ryssland till vaktande uppgifter och det är ingen hund som jag själv skulle vilja bli ovän med. Den är stor och respektingivande med vaktinstinkt.  Framförallt vaktar den sitt revir och det finns en del vaktbolag som använder rasen för att vakta inhägnade områden. Det betyder inte att rasen i sig skulle vara aggressiv. Tvärtom så har rasen en rätt lång stubin.


I samband med att det ungerska karaktärsprovet för kuvasz anordnades så inbjöds andra bergs- och herdehundar att delta på söndagen. Läs mer om själva testet här: Det som jag tyckte var mest intressant var själva skyddsbiten. Hur hotfullt figuranten än agerade så fick han inte dessa otjarkor att gå till attack eller visa någon försvarslust. Rent krasst skulle man kunna säga att dessa svenskuppfödda och renrasiga ovtjarkor har för lite vaktinstinkt.


Nu tror jag personligen att dessa hundar säkert vaktar på hemmaplan och faktiskt agerar om hotsituationen vore mer påtaglig. Vad testet visar är att de ovtjarkor som testades denna dag inte är hundar som stämmer på den "farliga hund" den utpekats som. Observera att jag inte kan uttala mig om de ovtjarkor som inte var på plats. Men jag måste säga att jag blev väldigt förvånad. Det blev nog figuranten också som hade utrustat sig med bästa möjliga skydd!

4 kommentarer:

becca sa...

Det är sällan som media berättar hela sanningen dock..... Man måste alltid vara källkritisk. Självklart har vissa hundar skarpare psyke än andra, så är det bara, men biland blåses det upp och många gånger tas inte temperamentet på allvar! Tex när folk förnekar hundena sanna anlag, eller en liten hund som bara är "söt" när den är livrädd och hugger i försvar! Respekt för alla raser ;)

Eva sa...

Minns det där programmet. Och att jag nog iofs blev skrämd till viss del, men också lite fundersam kring de där omtalade hundarnas bakgrund (avelsmässigt) och ägarnas kunskap och så. (Är det något jag INTE är så är det en som direkt "sväljer" allt jag ser eller hör vad gäller hund...)
Mycket intressant att läsa dina iakttagelser! Och likaså att läsa om testet i förra inlägget! Kula att se smått förbryllade k's i vissa foton:) Det där med buren måste jag försöka testa A på...

Ninni sa...

Intressant! Dock undrar jag om man någonstans kan hitta info om att hundarna i programmet inte var renrasiga (även om det inte skulle förvåna mig ett smack om de inte var det)...

Har själv träffat ovtjarkor, inte de där stora fluffiga utan någon annan variant (har verkligen inte helkoll på dem). Rasklubben var på Stora Sthlm-utställningen förra året och jag passade på att kika på dem. Nu tog de självfallet med sig hundar som de visste att skulle klara situationen, men det som förvånade mig mest var hur svårfotograferad ena tiken var. Så fort jag satte mig på huk så kom hon nämligen rakt mot mig, tryckte huvuudet mot mig och ville bli kliad! Vart jag än gick runt montern så ville hon bli kliad, om det inte dök upp någon annan som kunde agera kli-person. Kort sagt en väldigt social och trevlig hund - i alla fall då. Hon kan ju säkert ha varit en annan hund på hemmaplan, men det gäller nog alla hundar.

Anonym sa...

Jag har träffat på de här hundarna i Rumänien. Och jag blev tillsagd att ta det väldigt försiktigt tills hunden accepterat mej. Men så är det ju med många hundar. Men jag tror personligen att det är lite samma med dom här, som med schäfern. Att ofta är det människan som agerar fel.