torsdag 29 september 2011

Hemma och en liten varning.

Nu är vi hemma från Italien. Skönt att få ladda på med energi. Vi hade så fint väder, nästan för varmt när vi var i Pisa och Florens. När man kommer till havet känns ju värmen på ett annat sätt, dels fläktar det och dels kan man ju när som helst svalka sig! Att vandra i bergen i Cinque Terre var en häftig upplevelse, så bedårande vackert. Vi hade lite otur när vi kom till hotellet i Monterosso, Cinque Terre - Affittacamere Anita.

Vi hann bara packa upp våra saker innan personalen kom in och berättade att vi inte kunde bo kvar för det fanns inte plats för oss. Jag skickades ner till receptionen för att tala med en manager i telefon. Han sa att vi avbokat! Vi erbjöds annat boende som de kunde ordna. Tur i oturen så läste jag omdömena om detta hotell på nätet innan vi åkte. Det var en skrämmande läsning men jag tänkte att det är typiskt kräsna västerlänningar att klaga. Bor man billigare får man ta lite sämre standard!

Det enda jag oroade mig för var att jag läst att många innan oss berättat att när de kommit fram har de fått reda på att hotellet var överbokat. Istället för det utlovade rummet med havsutsikt skjutsades de sedan vidare till sunkiga vandrarhem.  Eftersom jag nu läst det och helt plötsligt befann mig i samma situation själv ville vi inte köras i väg till någon brors hotell eller lägenhet. Eftersom jag nu inte avbokat hotellet bad jag att få se på själva avbokningen. Någon sådan hade de inte. De hänvisade sedan till bokningsfirman på nätet (vid senare kontroll fanns ingen avbokning). De var mycket otrevliga.

Till slut fick vi tag på en lägenhet för en natt och sedan ett annat hotell i närheten för resten av tiden. Nu blev det så att vi fick ett bättre hotell som dessutom var billigare. Hade det varit högsäsong så hade vi troligen aldrig hittat ett alternativ. Så jag vill nu varna alla resenärer som ska till Cinque Terre att boka Affittacamere Anita. Min tolkning, utifrån min egen erfarenhet och omdömena på nätet, är att detta med att överboka är en del av deras affärsidé. De säljer fina rum med havsutsikt för att sedan skjutsa gästerna vidare till ett sämre boende.

Nu har jag avreagerat mig;) I övrigt var Cinque Terre otroligt vackert. Eftersom det är klassat som både nationalpark och världsarv kan området inte exploateras hur som helst. Rekommenderas varmt, men åk inte under högsäsong på sommaren! Jag återkommer med bilder! Har man varit borta ett tag så finns det ju mycket jobb som väntar. Ska även försöka uppdatera mig vad som hänt hos mina bloggvänner!

Vill påminna att det endast är någon dag kvar på tävlingen hos CSiGORAs HUNDbutik. Läs mer här:
Vinn fina hundtillbehör från CSiGORAs HUNDbutík!

Sverige har nu fått en ny näringsminister som resulterat i många olika reaktioner. Läs exempelvis dagens inlägg hos Altruis konsult

Nu är det dags för en skön promenad med hundarna!

2 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Det finns busar överallt, tyvärr. Tur i alla fall att landskapet var så vackert att det överskuggade problemen.
Ulf

Eva sa...

Skönt att ni ändå fick bra boende till slut. Attans lurendrejare!!! (Sitter här och surnar:))
Hade jag möjlighet så låter det där som ett trevligt alternativ, omgivningsmässigt.