måndag 8 oktober 2012

Miljöträning

Jag är av den uppfattningen att när jag är ute och går ska hundarna inte hälsa på alla hundar vi möter. Men det betyder ju inte att de aldrig får träffa andra hundar. Särskilt valpar behöver träffa många olika hundar för att utveckla sitt språk. Idag hade vi Hella på besök. Det tyckte Lolly var lite läskigt. Hon är ju bara van vid kuvasz och puli. Det här var något helt annat!



Syskonen Emma och Melody leker annars helst med varandra. Emma ska snart flytta till USA, men det vet hon inget om ännu! Nu är det bara leka som gäller.



Det slutade med att Lolly fick följa med Hella hem. Hon ska få bo i stan några dagar för massor av socialträning. Det är annat än våra dagliga skogspromenader. Nackdelen när man bor på landet är nog att miljöträningen inte blir den samma. Så tack Daniel för att du hjälper till att träna vår lilla Lolly!

7 kommentarer:

Eva sa...

Men så toppen att kunna få sådan hjälp!
Jesper hade lite problem med sta'n när han kom hit 8 mån gammal... (Uppf första kull, ingen dög som köpare så alla var kvar då...)
Eller - eg var det väl JAG som hade problem för han ansåg att stadsgator var ett rent PARADIS av skatter:) Tänk att det fanns så mycket att tugga på!

Vanja sa...

Det ser ut som att ett gäng hundar har haft en heldag! :)

Grabbarna boys sa...

Fina bilder på vackra hundar....och vi håller helt klart med om att inte få träffa alla hundar vi möter är mycket bra.
Vov från grabbarna boys!

Emma sa...

Åhhh vilka vackra hundar du har!

Katarina sa...

Jag önskar jag hade förstått hur viktigt det är med miljöträning i olika miljöer, när Nanna var valp.

Tack för fsnabb service och fina selar!

Quila o Ronja sa...

Så himla bra, att få hjälp med lite stadsmiljö-träning. Tidigare hundar, har inte alls fått samma mängd av stadsträning, som dom senare fått. Och vilken skillnad det blir! Det är skönt att bo på landet, men nog så viktigt att även få "känna på" stan´!
Åh, vad söta dom är, valparna :-)
Kram

Annelie H sa...

Jag skrev en kommentar som försvann! Hoppas den inte gick iväg, haha!

Vilken härlig blogg jag har hittat! Massvis med läsning för en första gångs valp ägare... Vi bor oxå på landet, med vår Puli kille Blue (6 månader). Han är en enorm utmaning, stor och tuff (han är nu så stor som en Puli hane ska bli vilket förvånar mig) men samtidigt väldigt följsam och "lydig". Grundträningen har gett resultat!

Nåväl, vi brukar försöka miljöträna honom när vi är iväg. Sist var i Uppsala. Matte fotofikade och husse med valp promenerade runt mitt i Uppsala! Nyttigt, mentalt krävande och roligt!

Tack för en givande blogg... Jag har precis i dagarna skrivit om vår Blue på min foto-blogg, kika gärna in om du har lust..
//Annelie