lördag 23 mars 2013

Ååh en sådan härlig dag!


Efter senaste tidens skitväder fick vi en skön vandring i skog och på isen på en av de små sjöarna här i gränslandet mellan Kronobergs och Jönköpings län.

Is, skog, sol, puli, kuvasz och Danne
Vi tog en av de små skogsvägarna och som ni väl vet leder ju alla vägar här till himlen. Vi är ju ändå i Småland!
Till himmelen...
Och det blev en promenad i solen. Ja! I solen! Njutning! Vissa njöt kanske mer än andra (läs sjöplogar-Charlie!).
Ryggplogande puli.
Formering till plog.
Solglimt.
Underbart, och inte farligt kallt heller. På senare tid har man ju lärt sig nya sköna ord som "isdygn" och att det inte varit sådana den här tiden på året sen 1978. Då gick jag i sexan...ett tag sen. Och inga hundar hade jag då. Nu fick alla fyra komma med på promenaden. Det var uppskattat.

Action!
Till och med Kicki lyckades jag lura ut från butiken i källaren. Här instruerar hon sin flock! 

"Lyssna på mig..."
Fick just associationer till en liten sekt som blickar vördnadsfullt på sin Ledare. 

Followers?
Med Ledaren mot nya mål...
Kanske för att jag just sett de första nio avsnitten av den amerikanska polisthrillern The Following. (Går visst på TV4 för er med TV...) Kan rekommenderas, för dig som gillar den typen av serier. Den har har en speciell twist, som jag inte vill avslöja här, men som gör den lite originell mitt i all den traditionella FBI-agentstoryn.

På flykt?
Snuthäng?
Har också läst den artikel jag puffade för för en evighet sen. Rapport är skriven och den läggs upp i morgon! Att sen Djurgården vann sista träningsmatchen innan allsvenska starten mot Kalmar FF med 3-1 känns skönt, även om den klubben tappat i styrka sista åren. Då blir man glad!

"Ååh en sådan härlig dag, Djurgår'n vann!"

5 kommentarer:

Emma och Liam sa...

Vilka underbara bilden, älskar ryggplogen! :)

Kul att se "Smålandsbilder", är själv född och uppvuxen i Småland men numera bosatt i Dalarna. Ibland klagar jag över att det är kallt här och försvarar mina klagomål med att jag inte är van vid vintrarna som råder här uppe och säger att "så har vi det aaaldrig hemma i Småland". Det är kanske dags att ta tillbaka det nu?! :) Vart har våren tagit vägen?

Arlo sa...

Kul att få följa med på er fina, busiga promenad! Ni härjade på isen, men matten och jag, vi härjade på skaren på åkrarna omkring vårt hus :-)
Spelar roll, säger jag, det ser likadant ut, bara våtare under hos er.

Eva sa...

"Sektledare"! Det gillar jag!
(Ja inte annat än i detta sammanhang då...)
Lika härligt väder som här verkar det.
Alltid lika kul att se att det faktiskt existerar andra än jag som "gillar läget"...:D

Ulf sa...

Underbara bilder. Tänk att Sverige ser så olika ut beroende av på vilken sida man befinner sig. Vi har knappt nån snö alls, men snart grönskar det väl över hela vårt avlånga land. Jag gillade snöplogen!

Quila o Ronja sa...

Tänk vad vädret gör med oss!! Man blir bara så himla glad av dom senaste dagarnas väder. SOL!!
Att snön dessutom, sakta men säkert försvinner, är inte helt fel heller.
Härliga promenadbilder!!
Visste inte att alla vägar bär till himlen hos er, men nu fick jag ju se en bild av det ;-)
Allt gott!!