torsdag 8 september 2011

Karaktärstest för kuvasz



Jag lovade att berätta lite om det ungerska karaktärsprovet för kuvasz.  I korthet kan man säga att vi i Sverige fick prova på en "lightversion" av detta test. Även om avsikten är att mäta någon form av mentalitet har testet inte utformats för att enbart mäta det medfödda som syftet med vårt svenska MH är.  Här förklarar Ferenc Pischoff från Ungern bakgrunden och syftet med testet.


För ungrarna är istället föraren en viktig del och man ser ägare och hund som ett team. Föraren får därför samarbeta, uppmuntra och lugna hunden. En del moment var också nästan som ett lydnadsmoment. Efter testet får man en bedömning och man får chansen att träna på det som inte gick så bra och göra om testet om ett år. Bilderna är tagen dels av Robin Munksgaard och dels av Kicki Svalin.


Banan var som så: Först hälsar förare på figuranten och därefter skulle man röra sig i en folksamling som sedan närmar sig hunden mer och mer i en ring runt hunden, så nära som hunden accepterar.



Sen var det en slalombana bland lite konstiga saker som ballonger, skinn, staty etc.




Efter det fälldes ett paraply upp. Sedan var det dags för lek. Både lekintresse och villig att apportera noterades.


Därefter skulle hunden hoppa över två olika hinder. Ett på höjden och ett på längden.



Vidare var det dags för hund och förare att gå fram och tillbaka medan testledare slog ihop två brädbitar som det lät ordentligt om (inga skott här inte). Sen var det dags för lite lydnad som sitt, stanna, lämna hunden och därefter ropa in hunden.


Efter lydnadsbiten var det dags för problemlösning. Nu fick förare inte hjälpa hunden. I en hundbur fanns det korv som låg på ett tyg som stack ut utanför buren. Hunden skulle själv komma på att den behövde dra i tyget för att korven skulle kunna komma ut. Det var riktigt roligt att se hur hundarna gick runt och funderade och de flesta kom till sist på hur de skulle göra, vissa snabbare än andra.



Efter detta togs alla hundar in för att se hur de reagerade på eld. De skulle gå fram och titta på elden och även gå runt den.



Till sist var det skydd. Det är viktigt att en kuvasz agerar vid en hotsituation men sen kan stänga av när hotet försvinner. I Ungern har man lite tuffare skyddstest än den vi fick göra.







Poängen är att en kuvasz är en vakthund som ska ha bevarad vaktinstinkt och försvarslust men den får inte vara aggressiv. I Ungern måste alla kuvaszer som ska användas i avel gå igenom denna test. Varken en för vek eller aggressiv hund får användas i avel.


Jag vill även tipsa om en tävling i CSiGORAs HUNDbutik där vinnaren själv väljer sitt pris! Läs mer i Csigoras blogg!hundbutik.blogspot.com

7 kommentarer:

Emelie och huliganerna sa...

Spännande och roligt! De flesta formerna av testning är ju nyttig som i att samla information :-)

Verkar dessutom som ett roligt test, speciellt den där gummigubben hehe.

Sofie sa...

Vad kul att du berättar hur det ungerska testet går till. Intressant att se saker ur andra synvinklar än den svenska modellen. Jag tycker att det verkar vara ett bra prov som också kollar på sammarbetet. För det är ju ändå det vi vill ha med våran hund ett bra sammarbete så vi kan lösa situationer tillsammans och att vi litar på varandra.

Team Nelson / Ordringen. sa...

Jag gillar det jag ser här. Jag minns givetvis hur Nelson var när jag fick honom. Han hade garanterat spårat ur på det svenska testet för han hade inte fått förutsättningarna genom en normal uppväxt. När jag frågade om det fick jag till svar att det var de medfödda egenskaperna som skulle visa sig Like hell, sa jag.Hade jag gjort det idag tror jag att han hade klarat det bra. Hade han växt upp hos mig från början är jag definitivt säker på att han klarat det bra.Jag skriver om oss här bara för att visa på nackdelen med vårt MH-test.Bra att de får visa både skydd o problemlösning också på det sätt som du visar.Att rasegenskaperna ses som viktiga.No man is an island och inte en hund heller, så att samarbetet tas med är mycket intressant.
Ulf
Ulf

Anonym sa...

Håller med ovanstående skribenter! Intressant att få ta del av detta i text o bild, hoppas kunna vara med om det blir en nästa gång.
Hälsar Susann och Irunn (Tora)

Team Nelson / Ordringen. sa...

Trevlig resa.
Ulf

Grabbarna boys sa...

Verkligen spännandeoch intressant att läsa detta inlägg.
Ha det så bra.
Vov o kram!!

Quila o Ronja sa...

Vad kul att du delar med dig och visar bilder från det här testet. Riktigt roligt att se.
Som du tidigare sagt, är våra raser ganska lika, men jag har inte hört talas om att det finns någon annan test än just MH för berner. Vore kul att testa vissa saker, även på dom.
Ha en skön helg
Tack, snälla du!