tisdag 29 november 2011

Misha har fått en tumör

Det har varit en rätt tuff tid för hela familjen. Först riktig influensa som inte ville ge sig. Det blev så allvarligt att en av mina döttrar fick läggas in på sjukhus. Efter massor av prover och röntgen fick hon idag åka hem med en påse mediciner. Dubbelsidig lunginflammation blev tillslut diagnosen.


Inte nog med det så hittade vi en konstig knöl på Mishas ben. Jag trodde först att han blivit biten utan att jag sett det. Och att det blivit infekterat. Den såg väldigt konstig ut. Har inte sett något liknande. Ändå blev jag väldigt förvånad när veterinären sa att det var en tumör. Som tur är fick vi tid för operation på direkten. Tumören har sen skickats vidare för analys. Jag vill inte ens tänka på om det skulle vara en elakartad tumör. Det kommer ta 10 dagar innan vi får svar.



Nu har jag kommit i den situation så många pratar om bland annat Eva i fyrfotingarnas blogg. Hon ställde frågan för inte så länge sen hur långt det är barmhärtigt att behandla, operera eller medicinera en hund? Var går gränsen för behandling samtidigt som att hunden får ett bra liv? Precis som alla andra skjuter jag den frågan framåt i tid. Nu har jag en väldigt trött valp (nåja 10 månader) som inte alls vill ha tratt på sig.


Misha är en av de bästa hundar man kan ha. Han är så lugn, trygg och inte så hispig och skällig som många puli är. Jag har svårt att tänka mig en framtid utan honom. Så jag hoppas verkligen att resultatet visar på en godartad och ofarlig tumör! 

Trots att jag varit uppfödare i snart 20 år så har jag aldrig råkat ut för detta tidigare. Nu får jag börja läsa på om detta. Någon som har varit med om något liknande?

10 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Nej, jag kan bara hålla tummarna för er.
Ulf

Eva sa...

Hoppas, ber och håller tummar här också!
Och så länge du inte fått något besked får ni ju försöka tänka positivt - bara!
Tratt på 10 månaders... Jag avundas dig inte det heller:)
PUSS till han!

Grabbarna boys sa...

Hoppas allt ordnar sig till det bästa!!!
Inte kul med varken sjuka barn eller sjuka hundar!!
Vov o kram!

Quila o Ronja sa...

Nej, så hemskt tråkigt. Ronja fick en tumör på en armbåge. Det var nog två år sedan. Den såg riktigt "elak" ut, sa veterinären. Knölen opererades bort och skickades på analys. (Den väntan, på svaret, var inte kul) Det visade sig vara en godartad tumör, trots det äckliga, konstiga utseendet. Vi hoppas och tror att ddu får samma svar.
Sv. Äpplena var så fina!!!
kram

Katarina sa...

Förstår att du är orolig. Bara ordet tumör sänder kalla kårar. Det är ett svårt övervägande man förr eller senare förmodligen tvingas ta ställning till, eftersom hundarna inte kan berätta för oss hur de mår. Jag hoppas vår intuition kan hjälpa oss att fatta det rätta beslutet.

Håller tummarna!

Sofie sa...

Nej vad tråkigt och på en sådan ung kille. Jag håller tummarna att det är en godartad. Maya har haft en knöl på insidan av låret som var godartad men väntan att få reda på diagnosen var inte kul. Jag hoppas verkligen som sagt att ni får ett bra svar. Kram

veronica sa...

Stackars er och stackars lilla Misha. Hoppas och håller tummar och tår att ni får goda besked om 10 dgr.

Sara sa...

Usch så jobbigt, vet du nör Zappa var liten fick ha en "tumör" den behövde inte opereras bort utan försvann av sig själv med hjälp av penecillin och man kallade den Ungdomstumörmen hette ju så klart nåt fint på riktigt hittade då en kanon artikel http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31054
Krya på sig till barn och hund!

Sara sa...

Usch och fy... först influensa och sedan en tumör på det...
Håller tummarna så att det inte är nåt elakt.

Kram

Anonym sa...

Hoppas verkligen tumören är ofarlig! Vill bara tipsa om en uppblåsbar krage (jag köpte den hos veterinären) istället för tratt. Tora trivdes väldigt bra i sin - bl a skön att vila huvudet på, tyckte hon.
kram
susann i skåne