tisdag 6 december 2011

Vilket äventyr!


I helgen var jag och Silvana (sammankallande i SBHK:s avelskommitté) på en väldigt intressant hundkonferens arrangerad av Hundutbildningsgruppen (svensk kynologiutbildning) med David och Maria i spetsen. Det är 11 år sedan den första ADVENTure-konferensen anordnades som det året hade temat hundens ursprung. Adventure Dog Conference har därefter återkommit kring andra advent då personer inom olika vetenskapliga discipliner samt de som arbetar professionellt med hund fått komma till tals. På Hundutbildnignsgruppens hemsida kan du läsa om tidigare konferenser samt tankarna bakom och dess historik.

I år riktades fokus mot uppfödning och genetik till minne av Per-Erik Sundgren. Jag var imponerad av talarlistan som innehåll många tunga namn från forskarvärlden. Moderator var Ulla Björnhammar från Manimalis som lyckades hålla ordning på både talare och publik. Jag var också positivt överaskad hur forskarna lyckade förklara rätt komplexa vetenskapliga problem på ett sätt som blir begripligt även för "vanliga" människor. Kunskapskanalen (UR) var där och filmade och en del av föredragen kommer sändas i TV i slutet av januari. Tills dess vill jag ger er en sammanfattning av varje föredrag och av utrymmesskäl presenteras de successivt under egna rubriker här i bloggen.

Jag vet hur mycket osynligt arbete det ligger att anordna en konferens så jag är tacksam att David och Maria orkar hålla liv i denna årliga tillställning samt att de gör det så bra. Nästa år kommer handla om berikning för hund, inte vad berikning är utan hur man gör. Då det är David Selin som först införde begreppet berikning till hundvärlden så är det valda ämnet verkligen på "hemmaplan". Jag ser redan fram emot nästa års ADVENTure DOG Conference. Tyvärr hade jag inte kameran med så här kommer tre bilder på David och Maria som jag har tagit i andra sammanhang. Alltid lika engagerade!




Silvana och jag hade en intensiv men trevlig helg som avslutades med middag på indisk restaurang. När jag väl kom hem möttes jag av rena sjukstugan. Alice är fortfarande sjuk och även Danne hade dragit på sig en lunginflammation. Prover visar att det var en speciell bakterie som i detta fall vandrat ner i lungan. Tur att åtminstone jag klarat mig från detta. Min pulivalp Misha, som precis opererat bort en tumör, fick åka in och opereras på nytt då såret spruckit. Det är inte så lätt när man opererat bort så mycket att få bra skinn att sy i. Nu är han därför broderad med korsstygn och har fått en ännu större tratt och ordinerats enbart vila utan bus, lek eller promenader.

1 kommentar:

Quila o Ronja sa...

Låter mycket intressant!! Ska bli kul att läsa om dom olika ämnena. Man kan kanske försöka pricka in tv-programmet också :-)
Oj då, vad jobbigt med lunginflamation. Envisa bakterier.
Skit då, att såret sprack. Det var exakt samma sak med Ronjas sår. Har du fått svar på biopsin ännu?
Ha en bra dag