lördag 28 april 2012

Krigshundar


 Fyra tassar. En uppgift. Jaga rätt på Bin-Laden. Mot bakgrund av en bild på en tropp marscherande kamouflageklädda soldater i kängor, flankerade av schäferhundar gåendes i takt. 

Bilden och rubriken fångade mitt intresse, när jag av en slump hamnade på en underavdelning kallad The Best Defense på den amerikanska tidskriften Foreign Policys hemsida.

Och det visade sig att tidskriften håller sig med en egen hundreporter. Som varje vecka producerar en artikel om krigshundar. Rebecca Frankel heter reportern, som tituleras "Best Defense Chief Canine Correspondent"! Sug på den titeln! Jag började läsa krönikorna.

Jag är annars inte speciellt mycket för tidskriften i fråga och de perspektiv som färgar artiklarna i lite väl stjärnbanerprytt skick. Och Guns 'n' Ammo ligger inte på mitt nattygsbord... (Trots att jag till min förskräckelse märker att jag i de tre senaste bloggposterna använd rubriken Regeringen bombar och dessutom lagt upp foton på ett mobiliseringsförråd i skogen, och nu detta om krigshundar... Vad skulle Sigmund Freud gjort av det måntro?)

Men jag kunde inte sluta läsa berättelserna om dessa "MWD's" (Military War Dogs) och deras förare. Här får vi berättelser om förare som täcker sina hundar från fiendens kulor. Och hundar som utfört samma handling för att skydda sina förare. Hjältehundar som sniffar upp faror innan människa eller teknik klarar detsamma. Hundar som luftlandsätts med fallskärm. Hundar som hedras vid bortgång eller medaljeras för trogen tjänst. Det är fascinerande läsning!

Om man ser bortom den värsta nationalistiska och promilitäriska jargongen, gömmer sig en del mycket spännande och intressanta historier i Frankels texter. Jag blev fast i alla fall. Har du tid över, så kan jag rekommendera ett besök vid tillfälle!

Frankel skriver för tillfället på en bok om Militärhundar som kommer att komma ut på ett kvalitetsförlag (The Free Press). Förhoppningsvis kan jargongen släppas något i det sammanhanget, då kommer det bli en spännande bok tror jag.

Och ja, det var en krigshund vid namn Cairo - utrustad med tänder av titan (!) - med vid det tillfälle då amerikanska specialtrupper sägs ha infångat och dödat Osama bin-Laden i Pakistan för något år sen.

Dan Porsfelt - gästbloggare hos Sociala hundar.

Inga kommentarer: