tisdag 1 juni 2010

Det här med träning

Det är kul att träna när man har hund! Å ena sidan är det vi som tränar hunden. Då tänker jag på valpkurser, lydnadsträning och när vi aktivt försöker lära hunden/hundarna olika moment. Allra roligast är när man kan träna ihop med andra eller gå någon organiserad kurs, annars är det lätt att man skjuter upp träningen.

Men vi kan också se det omvänt, att hunden tränar oss. Ny forskning visar att hundägande främjar god hälsa, vilket man kan läsa i Aftonbladets hälsodel. Det står här att hundägare går i genomsnitt 300 minuter i veckan jämfört med icke hundägare som går 168 minuter per vecka. Nu tror jag inte att det finns ett solklart samband mellan hundägande och bättre kondition. När man tar en titt runt vissa utställningsringar ser man många överviktiga hundägare som sitter och röker i väntan på att de ska gå (eller springa) ett par varv i ringen. Så någon kausal förklaring köper jag inte. Däremot är förutsättningarna att man går ut oftare större om man har hund. En hund måste ju ut oavsett väder.

Jag måste erkänna att både jag och hundarna har rört oss alldeles för lite under vintern. Det har varit svårt att hitta några promenadvägar med all snö som vi haft. Att gå på landsvägen är ju inte allt för uppiggande. Men nu när sommaren är här (jo, det är faktiskt sommar nu då maj har blivit juni) är det helt underbart att gå ut i skogen. Jag blev dock orolig för min kuvasz Czabina som inte hade särskilt god ork. Hon sprang inte som hon brukade. Jag var in till veterinären och tog ett sköldkörtelprov. Äntligen har svaret kommit, det är inget fel på sköldkörteln. Czabina behöver bara lite mindre mat och mer motion. Precis som för matte då! Så nu är det långa promenader - varje dag - som gäller!

När vi ändå pratar om träning tycker jag att det är intressant att se hur formerna för träning har förändrats från att ha varit inriktad på att ha full kontroll över hunden till att bli mer ett samspel med hunden. Om man tänker efter så är ju tävlingslydnaden lite gammaldags filosofi. Det räcker inte med att hunden lyder. Hunden måste sitta rakt, ligga på ett visst sätt, inte gå för nära eller för långt ifrån vid fritt följ. Det betyder inte att vissa hundar tycker detta är kul. Min puli Yumi är definitivt ett ämne för tävlingslydnad. Hon tröttnar inte utan vill träna mer och mer.

Om vi istället vänder blicken från träningsformer med total kontroll så kan vi se nya former som bygger på att människa och hund formulerar spelreglerna ihop. Då tänker jag på freestyle och rally. Här handlar det inte längre om diciplin utan att vi hittar bra lösningar tillsammans. Nåja, alla sätt att träna är väl bra så länge både människa och hund har roligt ihop. Och då får man ju motion på köpet. Idag har vi firat ett födelsadagsbarn här hemma med jordgubbstårta (färska svenska gubbar) så i morgon blir det väl dubbelt så lång promenad.

Inga kommentarer: