måndag 6 juni 2011

Den mänskliga kontakten

Therese Rehn har i en lic vid SLU presenterat resultaten av en undersökning där hon studerat relationen mellan hunden och dess ägare. Bland annat har hon via dolda kameror studerat vad hunden gör när vi inte är hemma. Resultaten visar att hunden gör just ingenting, den vilar och sover mest. Författaren menar att hunden troligtvis är beroende av oss människor för att aktivera sig. Jag har inte läst undersökningen själv utan enbart det som tas upp via SVT.se De refererar även till en norsk studie med två hundar tillsammans som visar liknande resultat. Författaren menar att det därför är viktigt att vi människor aktiverar våra hundar genom att göra saker tillsammans.
Till viss del känner jag igen beteendet hos mina hundar MEN mina raser är rätt självständiga så de sysselsätter faktiskt sig själva rätt länge utomhus. Så jag blir lite nyfiken på vilka raser som studerats. Undrar också hur gamla hundarna var. Äldre hundar tar det ju betydligt lugnare än de äldre. Likaså tror jag det även kan handla om vad hunden är van vid. Det finns ju vissa raser som är avlade för att vara oss människor till lags medan andra gärna hittar på saker själva. Sen tror jag även rummets utformning påverkar val av aktivitet.
Trots mina frågeställningar så håller jag ändå med författaren att det är viktigt att även göra saker tillsammans med våra hundar. Jag kan ju trots allt se att hundarna föredrar att vara där vi människor är MEN om det inte fanns upptäckarlust då skulle vi ju inte ha hundar som drog i kopplet eller stack iväg på promenaderna. Nåja, jag ska inte uttala mig för mycket utan att ha läst studien i sin helhet. Detta är ju något som jag verkligen är intresserad av, hundens sociala relation till oss människor. Vad de gör eller inte gör när vi inte är med är ju också en del av denna relation.

4 kommentarer:

Eva sa...

Jag tror att mina (amerikansk cocker för den som inte vet) tar det bra lungt när jag inte är hemma. Men som du tror jag att det är stor skillnad beroende på vad rasen är avlad för. Dina och en del andra som ska kunna vakta en djurflock själva har naturligtvis ett annat psyke än cocker som ska hämta fågel åt ägaren och då behöver samarbeta rejält.
Så funderar jag också på om det kan skilja beroende på hur fästa/präglade på ägaren de är? Nu är det ju svårt att säga med A eftersom han gått från (odräglig) junior till mer vuxen hund, men han har ju helt klart slutat att hitta på lika mycket själv. Jag menar att när han första tiden här inte var så knuten till mig så hittade han på mer själv - idag när vi är "tightare" låter han mer mig bestämma vad vi/HAN ska göra. Men som sagt, han har också blivit något äldre och lugnare så vad som är vad är nog ganska hopplöst att säga. (Fast om man tänker på de raser som verkligen vaktar djur på "egen tass" så har de ju vad jag förstått bra liten mänsklig kontakt och prägling. Antar att de aldrig lär sig vänta sig att människan ska visa/hitta på uppgifter?)

Sara sa...

Man kan ju faktiskt märka om det varit lugnt eller inte....iaf här hemma ;)

Intressant studie dock, skulle oxå vilja veta ras, ålder, yta de har att röra sig på etc etc. Även sysselsättning före och efter ensamhet

Kram

Team Nelson / Ordringen. sa...

Om det är så att hundar har så många genprocent i sig från vildare förlagor kan man ju tänka sig att just detta att göra ingenting är en ganska viktig del av hundens liv. Det finns givetvis en smärtgräns där det går över i dålig djurskötsel. Om man aktiverar hunden efter dess rasegenskaper och den har gjort ett bra dagsverke tror jag att just detta att göra ingenting är helt ok för en hund, kanske t o m bra för den.Ulf

Quila o Ronja sa...

Klart det är viktigt att vara med sin hund, inte alltid aktivera den, men vara med den. Ingen hund ska behöva vara ensam hela dagarna. Varför ska man då ha hund? Men jag tror att det är viktigt ATT den kan vara ensam också, och då finna sig i den situationen. Naturligtvis måste det skilja sig från ras till ras.
Sv. Hahha, Ronja har just klarat Baddaren!
Ha en skön dag