onsdag 13 juli 2011

Omhändertagna djur

I DN kan man häromdagen läsa om att allt fler djur omhändertas. Betyder det att fler djur far illa? På den frågan svarar Björn Dahlén som är djurskyddschef på jordbruksverket att han inte tror att djuren i sig har det sämre men att man idag är bättre på att upptäcka fler fall. Han drar därför slutsatsen att kontrollverksamheten fungerar bättre. En tolkning som ifrågasätts på Astrids miljö- och samhällsblogg. Hon menar istället att kontrollinspektionen idag bygger på anonyma anmälningar och inte på hur djuren egentligen har det. Det hela grundar sig i en maktstruktur där man trampar på de svaga medan storindustrierna går fria. Ett exempel som Astrid ger är att en man som har 15 höns blir anklagad för att ett par hönor har trycksår medan kronfågel går fria (än så länge iallafall) trots att 10 000 kycklingar dog av värmeslag.

Jag har alltid värnat om djurens rätt och varit aktiv i djurskyddsfrågor det kanske är av den anledningen jag blir så förvånad när vanvård av djur inte handlar om djurens skick utan vilken maktposition ägaren ifråga besitter i dagens samhälle. Det var när en person som jag känner till blir av med sina djur, dock inte pga vanvård, som jag började uppmärksamma detta. Ärendet ifråga har överklagats. Trots att fallet inte är avklarat har polisen börjat sälja av djuren via bl a Facebook.. De säljs utan några dokument som veterinärintyg, vaccinationskort, registreringsintyg osv. Alltså villkor som skulle få en SKK-uppfödare utesluten ur Svenska Kennelklubben.

Det som stör mig mest är nog att de spelar på folks känslor, att dessa djur kommer avlivas om de inte får ett hem (trots att det finns flera personer som erbjudit sig att ta hand om dem). Ingenstans framgår det att dessa hundar inte är vanliga familjehundar. Jag är djupt orolig för vad som kan hända om de kommer till en familj som inte förstår vad det innebär att leva med en ras med vaktinstinkt.

Denna polisanställda som säljer av dessa djur, är totalt ointresserad av att en hund jag formellt sett är ägare till vanvårdats på Norrköpings Hundcenter. Alltså det vinstdrivande företag den polisanställda ifråga själv placerat hunden på. Hon vill inte ens se veterinärintyget. Det handlar alltså inte om ideella organisationer med djurens bästa för ansiktet utan organisationer och företag med kommersiella intressen. Varför är vissa djur viktigare än andra och varför utgår man inte från hur djuren mår framför vem som äger eller haft dessa hundar i sin vård?

Som sociolog blir svaret rätt enkelt att maktstrukturer och position inom denna hierarki avgör vilka handlingsalternativ som är möjliga och hur de uppfattas av omgivningen. Djurindustrierna kan gå fria medan enskilda personer med en irriterad granne ligger illa till. Eller kanske en uppfödare som inte får sina valpar sålda i rimlig tid.

8 kommentarer:

Eva sa...

Jag önskar att jag kunde säga att jag på något sätt var förvånad... Men så blåögd är jag inte att jag fortfarande tror att vårt samhälle är rättvist och jämställt och att likhet inför lagen verkligen gäller.
Lite likadant var det ju redan när kuperingsförbudet (svans) infördes. Jag hade väl inte något emot det i sig, men det blev ändå löjligt när man förbjöd det på hund samtidigt som man inte ville förbjuda kastrering utan bedövning av smågrisar. Det trots att veterinärer och forskare kunde intyga att hundvalpar har ett betydligt sämre utvecklat nerv-/smärtsystem än grisar som föds mer "färdiga". Där "vann" också storindustrin...
Jag är bra övertygad om att många hundar har det betydligt bättre än både andra hundar och andra djur, även om de kanske inte lever exakt som en del tycker. Vanvård är naturligtvis en helt annan sak, men ibland verkar dessa ärenden handla om helt andra saker.
(Hur går det med hunden du äge`?Är den hos dig?)
Den polisen borde kanske fundera lite på vad yrket egentligen innebär... (Självklart ska intyg åtminstone läsas och kollas! Borde vara tjänstefel annars.)

Anonym sa...

Tack för bra text, Kicki!
Lider med alla dessa djur ♥♥
Sommarkram Annelie

Anonym sa...

Mycket bra tanke gångar och fakta du tar opp !
Jag trodde i min blåögdhet att ingen KUNDE göra något i dagens samhälle UTAN papper på det !?
Låter helt klart Tjänstefel ! Anmälningsbart ! tyvärr är det miljardindustrin som sätter normer och regler inte vi fotfolk ,de vinner tyvärr och för att inte tala om Svenssons jäkla dömande ...Även de som älskar djur kan ge vanvård i godhets syfte så vad är rätt !?
Tycker Veterinärens ansvar är VIKTIGAST !!!Dit de flesta tar sina djur någon gång i livet .
Stickprov är bra och bör genomföras på de sk seriösa kennlar som reggar lite väl många kullar /år .Men tyvärr är reglerna att man ännu får ha stall liknande ytor men ej bur ,,,ex antal cm /hund etc ...
Tyvärr är det enligt MIN åsikt för lite utrymme...Jag föredrar små hemma kennelar "LER"
Kram

Anette sa...

Omskakande text, men så viktigt. Har i ärlighetens namn inte funderat så mycket i dessa banor.Det blir ändring på detta nu...

Anonym sa...

http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/10/han-passar-inte-in-i-nagon-tid-debatt-i-svt-pa-tisdag-12-oktober

Christina Klosterberg sa...

Tack för era tips och kommentarer! Det här är en gråzon många inte känner till.

Anonym sa...

Jag ser flera ställen där polisen söker hem åt dessa stackars hundar M och M. Om de nu är felaktigt omhändertagna och inte pga av vanvård o dyl, tycker jag du ska berätta historien. Man får hoppas att de som kan och är aktiva i rasen ställer upp och tar hand om dessa hundar.

Christina Klosterberg sa...

Hej, anonym. Jag ser det inte som min uppgift att gå ut generellt i media då juridiskt ombud anlitats av personen ifråga. Faktum är att jag redan från början erbjudit mig att ta hand om dessa hundar. Vet fler från rasklubben som erbjudit sig men polisen har valt att först försöka sälja hundarna, det är nog därför du stött på fler annonser.