tisdag 23 augusti 2011

Vad är ekologiskt?

Vi har varit iväg med CSiGORAs HUNDbutik till Norrköping och svensk vinnare 2011 i helgen. När vi kom fram till utställningsplatsen så hade regnet öst ner men vi hade tur då regnet gjorde ett uppehåll medan vi monterade upp montern. Vi som hade räknat med att kunna ställa ut lite grejer utanför tältet. När vi kom tillbaka lördagmorgon så stod tältet kvar men regnet öste ner. Det värsta var nog att det blev så blött i marken och gräsmattan förvandlades snabbt till lera. Några presenningar fick duga som golv. Det var en riktigt ruggig dag.

Söndagen slapp vi regnet och det syntes att hundar, utställare, publik, funktionärer och försäljare trivdes bättre. Det var lite surt att ett företag var där och sålde bäddar som var identiska med min Noble Bed till mitt inköpspris och då har jag inte räknat med frakt och moms. Kan inte tänka mig att de momsade en enda krona. De ville inte säga var bäddarna kom ifrån. Jag ringde personen som har rättighet till bäddarna. Hon blev väldigt upprörd. Antingen är bäddarna rena kopior eller stulna på något sätt. Det är vid sådana här tillfällen som jag tycker att det vore bra om även marknadsförsäljningen skulle innefattas i lagen om certifierat kassaregister  för alla köp.


Är något riktigt billigt kan man ju som kund fundera på om varorna är stulna eller tillverkade av barnarbetare eller helt enkelt tillverkade av väldigt simpelt material. Det finns ju gränser för hur billig man kan vara med tanke på material och arbetsinsats. Jag föredrar att köpa in från företag med goda arbetsförhållanden och löner. Likaså tycker jag om att gynna lokala företag och goda idéer som gynnar våra hundar.


Som kund bidrar man ju till att reproducera en viss typ av samhälle. Det är ju kundernas efterfrågan som styr vad som tillverkas och säljs. Har även funderat mycket på det här med ekologiskt. Är en vara ekologisk om den flygits in från andra sidan jorden även om den från början är märkt som ekologisk? Det finns många butiker och företag som marknadsför sig som miljövänliga men som importerar det mesta utanför Europas gränser. Sen finns det givetvis seriösa företag också som verkligen gör en insats för miljö och rättvist samhälle. Men jag har svårt att släppa tanken på vad som är ekologiskt eller inte. Särskilt som om frakten inte är det.

Det kändes konstigt att vara på en utställning där jag inte ställde ut hund. Men jag hade en fodervärdshund, Indra, som fick  CK och reserv-cert på sin första utställning. Bra jobbat Anne! Hon hade även med sig söta lilla Tuss som numera mår bra förutom att hon inte vill bli lämnad. Jag funderar fortfarande på vad hon fick vara med om på Norrköpings Hundcenter under hennes tid där. Nåja, jag träffade även Vilja som jag kommer inseminera med en amerikansk hane till hösten. Så fin och så trevlig. Även Eva var där med en hane importerad från Ungern. Så stor rejäl och trevlig. Även han är inplanerad för framtida avel. Nedan några bilder på Vilja.



Till sist är det bara att gratulera Dajka och Joker som blev BIR och BIM och svenska vinnare. Trots att Joker slog Länsman idag så är det Länsman (Csigora Emir) som leder tävlingen om årets mest vinstrika kuvasz. Och allra sist tack Björn och Pia med familj, ni var min räddning i helgen. Vilken  service att bli serverad frukost och kaffe i montern! Och som vanligt, tack Kicki, hur skulle jag klara mig utan dig?

5 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Det är naturligtvis omöjligt att dra den absoluta gränsen när en vara är "ekologisk".Som kund kan man bara göra ett val. Ibland kan ett inslag på tv eller i radion, som när jag insåg skillnaden mellan olika bananer, vara det som avgör. Jag kommer inte att köpa annat än fairtradade bananer efter det. Bananer måste skeppas långt om vi ska få tillgång till dem. Annars är det så att ju äldre jag blir:) så blir jag allt mer övertygad om att vi bör köpa närproducerat. Lever man lite säsongsbetonat kan man också få ekonomi i det.
Förstår verkligen din frustration ang. hundbäddarna. Vi har ett stort ansvar som kunder.
Ulf

Eva sa...

Håller med om att det kan vara svårt det där. Bananer är ju en sak (håller med Ulf där) Men t.ex. äpplen? Köp svenska när de finns för tusan! (Eller åtminstone nordiska) Inte av något slags nationalistiskt egoistiska skäl, utan för miljön och transporterna. Och säsongsbetonat är ju också bra. Vad är det som säger att vi måste ha precis allt hela året? (Men då fortf med det i åtanke att en del inte växer här och måste flygas el likn.)
Min ekonomi klarar tyvärr inte att leva helt ekologiskt, men jag försöker:)
(Har du förresten sett att Biffen har omplacerats? Låter som bra folk så jag håller tummar!)

Helena sa...

Jag undrar ofta detsamma! T ex på IKEA! Hur kan vissa föremål bara kosta runt 50-lappen? Med material, arbete och transporter från andra sidan jordklotet. Det säger sig självt att det inte är en högavlönad arbetare med goda arbetsvillkor som tillverkat saken. Och jag känner igen mig i det du skriver. Jag har haft hästsportbutik och visste ju vad vissa grejer kostade att köpa in. Då blev jag ganska förvånad ibland att andra kunde sälja produkten till under inköpspriset. Jag blir också mer köpmedveten ju äldre jag blir. Hellre köpa något dyrare med bra kvalité och ursprung än att köpa något som är slit och släng! Och industriproducerad mat undviker jag i det längsta! Bra inlägg!

Må så gott

Helena

Anonym sa...

Vi var ju också där och shoppade och tittade .Synd vi ej sågs ;) Grattis till fina hundar .
Jäkligt lerigt var det ...
Mvh Jenny

Anne Svejstrup sa...

Jag uppskattar ditt arbete Christina! och framför allt din ärlighet ( det varar längst sägs det )men ibland får de som är ärliga lida i onödan pga det oärliga personer gör, försökte själv en gång starta ett företag, med ärlighet som motto, men men man ramla ikull pga att man inte kunde konkurera med oärligheten. Låt oss därför stödja Christina, att det ska lyckas för henne, hon betyder så mycket för mig, säkert för många andra också!!