söndag 30 januari 2011

Hundars beteende

Har varit på kurs hela helgen i Hundutbildningsgruppens regi. Hundutbildningsgruppen bedriver olika hundutbildningar som hunddagisutbildning, hundkursledarutbildning, hundproblemutredarutbildning och allmän hundkunskap. De är kanske mest kända som arrangörer av den årliga "ADVENTure Dog Conference" . Det jag gillar med deras kurser är att de vill ta hänsyn till den senaste forskningen, problematisera och presentera flera olika synsätt på hund och träning. Det innebär att man slipper det något guruaktiga sättet att föremedla kunskap som jag tyvärr upplever att många hundinstruktörer är fångade i. Det finns med andra ord inte enbart en metod, istället är det hunden som sätts i centrum.

Temat i helgen var hundens beteende. Lördagen höll beteendevetararen Lina Hetta i. Hon betecknar sig som behaviorist Ett perspektiv som jag som sociolog betecknar som väldigt gammeldags. Men istället fick jag lära mig hur detta perspektiv utvecklats och hur det skulle kunna användas som analysredskap i hundträning och i kommunikation med hundägare som behöver hjälp med sin träning. Framförallt vid rädsla och fobier. Ett boktips vi fick var Beteendets ABC (Ramnerö, Törneke: 2006).

Idag, söndag, presenterades ett helt annat perspektiv som var mer inriktad mot praktiskt hundträning. Det var Jan Gyllensten som tidigare arbetat med polishundar i många år. Jag kan tycka att synen på hundar och träning hade en slagsida åt den typiske brukshunden. Något som kanske inte är så konstigt med tanke på Jan Gyllenstens bakgrund. Jag har dock en djup respekt för en människa med så stor praktisk erfarenhet av hundträning. Jag köpte hans bok Din Hunds beteende i vardag och träning (2008) och ser fram emot intressant läsning.

Känner att jag måste smälta helgens alla nya perspektiv för att bättre kunna utvärdera hur denna kunskap ska kunna omsättas i praktiken. Intressant har det varit. Inte för att jag köper allt utan för att jag tycker det är viktigt att ta del av andra synsätt än de man själv använder sig av till vardags. Förmågan att kunna lyssna på andra är nog bland det viktigaste som finns om man har någon ambition att utvecklas.

3 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Fint beskrivet och jag hoppas att du återkommer med fler infallsvinklar när du fått lite distans till de nya kunskaperna.Just det där att ta till sig vissa nya saker och baka in det i ens egna erfarenheter är så kul och du vet att jag håller med om att det där nästan "lillgamla" sättet att anamma vissa metoder inte håller. Hundarna är olika och precis som med barn måste vi jobba med anpassade metoder för varje individ även om vi har en grundsyn som styr oss.
Ulf

Katarina sa...

Att ha en öppen inställning till flera olika metoder, tilltalar mig. Ser fram emot fler intressanta inlägg!

Eva sa...

Jag ser också fram emot fler inlägg om helgen!
Och håller med om det att se på flera sätt/från flera håll med respekt för hunden och dig själv och den situation man är i. Inte bara "köpa" ett paket rakt av.
(Kul Ulf skriver "lillgammal". Jag hade inte varit lika snäll... "Stagnerad", "stelbent", "ovillig att utvecklas/prova nya saker" skulle nog ha varit mitt vänligaste:))