måndag 31 januari 2011

Snö är gott!

Det är ju tur att det snöat så mycket i vinter annars hade vi inte haft någon snö kvar i trädgården. Förutom att det är roligt att gräva och rulla sig i snön så älskar mina hundar att äta snö. De gillar även att tugga på istappar. Jag förstår att det känns skönt i unghundarnas munnar när de ömsar tänder. Men att mina vuxna hundar tycker så mycket om snö förvånar mig lite. Så gott kan det väl ändå inte vara? Eller är det kanske som "hundarnas glass"?

Men de verkar inte må dåligt av snöätande så de får väl fortsätta som vanligt. Att de skulle få mask i magen av att äta snö är väldigt osannolikt, mest en gammal myt. Det finns så mycket annat hundar tuggar på som i så fall är mer riskabelt. Men visst är snön inte ren, trots att den ser så vit och fin ut. Men å andra sidan är inte heller luften vi andas alltid så ren.

5 kommentarer:

Ulf sa...

Svar: det är som du skriver. Det skulle kännas lugnare med en riktig inhägnad.

Jag har aldrig tänkt på snö som glass men varför inte. Det svalkar nog skönt för dem.
Ulf

Boubou sa...

"Snöglass" är inte helt fel faktiskt! Det gäller bara att se upp så att inte någon bil stått i närheten och läckt ut en massa glykol. Tyvärr smakar det ju sött och gott..

Christina Klosterberg sa...

Det är sant att snö där bilar stått kan vara rena livsfaran. Glykol är ju en av vinterns stora faror för hundar.

Eva sa...

Assar tjatar sig gärna ut på uteplatsen 10 ggr per dag för att knapra "isglass"...

Tassintryck sa...

Ja, de finner sina sätt att njuta av snön de små liven :-). Här rullas det och demoleras snöhögar för fullt. Älskar det fina vita som varit i vinter. Jag är jättenöjd med mitt spel. kostar en del men är mycket hållbart som tur är.
kram från mig
/maria