onsdag 14 december 2011

Jag har en dröm

Ovanstående är inte min rubrik även om jag just nu drömmer om att bli frisk. Nu har även jag fått lunginflammation och trots en speciell form av antibiotika och alvedon vill inte febern ge sig. Hosmedicinen med morfin var inte heller så rolig som man skulle kunna tänka sig. Vet inte när jag hade så här hög feber sist. Det är en smittsam variant som uppstår via mycoplasma och jag är tredje personen i familjen som drabbats. Eftersom jag itne orkar sitta framför datorn har jag bett några vänner att gästblogga. Innehållet får de ansvara för själv. Först ut är Daniel som haft en av de kuvasz som kommer från mina tidigare kullar. De nya importerna faller inte Daniel i smaken precis, läs själva!

Jag har en dröm

Notera att detta är en text skriven av Daniel Ljungberg – inte Christina Klosterberg.

Jag har en dröm – att avla Kuvasz. När jag ser på de hundar vi har idag i Sverige, och västvärlden också för den delen, blir jag mycket ledsen. Kuvasz är farligt nära att gå Pyrenéerhundens öde till möte, d.v.s. total avsaknad av ursprunglig vaktinstink men med massor av gullig päls – gärna så vit som möjligt!

Jag vill beskriva min drömkuvasz. Den…

• Är lugn.
• Kan värdera situationer. (Är situationen hotfull eller ej?)
• Är 78cm hög om den är en hane och 72cm om det är en tik. Gärna större. (Det är ju hundar som ska kunna ge en varg en match.)
• Har den karakteristiska pälsstrukturen.
• Är antingen vit eller elfenbensfärgad.
•Är vig och rörlig, trots sin storlek, med god kondition.
• Har ett svagt stop.
• Har en rak och kraftfull rygg.
• Har bra pigment.Bär en mer eller mindre ringlad svans.

Jag tycker man borde överge MH och istället utforma ett renodlat Kuvasz-test. Jag vill testa skotträdsla, hur de reagerar på plötsliga ljud, främmande figurer och hur väl de kan hålla stånd t.ex. tre personer. Jaktmoment är betydelselöst. Likaså (kamp-)lekar.

Ett angrepp vore också ypperligt. Faktiskt väldigt viktigt. Det är ju det sista en Kuvasz ska ta till, men bara för att det är det sista som den ska ta till så ska den ändå kunna ta fram det – och göra det bra!

Att komma så här långt kräver en hel tid och lär ta många, många år, men med engagemang och hjärta för rasen är det möjligt.

För att få avla på en Kuvasz ska ett par kriterier uppfyllas:

• En 1:a i utställning
• Ett pris i t.ex. ”spår”, eller lydnadsklass 1
• och såklart ett godkänt ”Kuvaszprov”!

Vi måste släppa den sanslösa fokuseringen på utställningar! Utställningar är djävulen. Utställningar gör att vi får fram små, feminina hundar med dåliga nerver som vi inte har den blekaste aning om hur de klarar sig i skarpt läge. Som sagt, ett 1:a duger gott och väl. Sluta jaga championat!

Min dröm är som sagt att avla Kuvasz. Det är rasen i mitt hjärta. Jag kan inte ha någon nu, men jag kommer alltid älska rasen. Mitt mål med aveln skulle som nämnt vara att få rasen att återgå till vad den en gång var.

”Men en sådan hund fungerar inte i vårt samhälle”, säger kritiker.

”Jo”, det gör den. En viktig punkt på min lista är ”Kan värdera situationer.( Är situationen hotfull eller ej?)”. Detta betyder att hunden förstår skillnaden mellan att dottern i huset tar hem vänner, och att hunden säger ifrån om ett fyllo ragglar fram och är hotfull en sen, mörk natt. Detta är att värdera situationer. Detta är en klok, stabil hund med topp-nerver.

Finns sådana hundar? Det vet jag inte, men det har funnit. Min Csigora Remeny the Rosebud ”Timja” var precis sådan. Hon var min drömkuvasz. Enda minuset var att hon bara var 66 centimeter hög, plus att hon hade dåliga höfter varför hon tyvärr aldrig gick i avel.

Vill uppfödarna så kan de. Men allt för ofta, ja, faktiskt alltid, hägrar championatet mest. Man försakar rasens mentala bitar. Det är förödande!

Mitt råd! Sätt er ner, ni uppfödare, och konstruera ett Kuvaszprov. Drömmen är ett detta prov får samma status i Kuvaszvärlden som MH har i brkshundsvärlden. En lång väg att vandra, men inte omöjlig!

Sätt sedan igång att avla. I massor! Om hundarna inte håller måttet (vissa brister kan man se redan när de är valpar) avlivar man dem.

”Nej, men Gud vad hemskt!” säger någon. Är man blödig tycker man kanske så. Är man resultatinriktad och tänker långsiktigt tycker man det är korrekt. Oönskade hundar kostar pengar, tar plats och tar upp tid - pengar, plats och tid man kan satsa på hundar som faktiskt kan bli någonting! Att sälja ”defekta” hundar kan få förödande konsekvenser. Att sälja en mentalt ostabil hund till en familj är farligt. Att sälja en fysiskt defekt hund till en familj är – i brist på andra ord- elakt.

Timja

Slutord: Sluta fokusera på utställningar, utforma ett kuvaszprov och återskapa Kuvasz så som den skall vara!


Daniel Ljungberg

4 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

En stor krya-på-dig-hälsning från oss.
Det var ju en smart lösning med gästbloggare. Stor energi i ett intressant och välskrivet inlägg. Spännande att läsa tycker
Ulf

Emelie sa...

Intressant inlägg. Jag är inte insatt i kuvasz, men tycker avel är ett intressant ämne.

Varför är inte jaktlust i mh intressant? Om någon plötsligt flyr från en vaktande hund, vill man inte veta hur hunden beter sig då?

Hur högt sätter du måttet hundarna måste hålla? Ditt inlägg ger intryck av att du tycker att alla hundar som inte når avelskriterierna ska avlivas. Borde t.ex. en tik på 66 cm avlivas så snart man inser att hon är för liten, så att hon inte tar upp tid/plats/pengar i onödan? Att kraven för avelsdjur ska vara höga håller jag med om. Däremot tycker jag att varje valp har ett värde i sig. Bidrar man till att sätta en valp till världen har man som uppfödare också ett ansvar för att se till att valpen får ett så bra liv som möjligt.

Börjar man avla i massor, som du säger, kommer ju marknaden för kuvasz snart att mättas. Jag tycker det kan vara värt med ett avelsarbete i lugnare takt där man inte behöver kasta bort de operfekta individerna. Nu menar jag inte att man ska behålla hundar som lider fysiskt eller psykiskt, men jag tror inte att alla valpköpare kräver en elithund. Jag tycker inte att raser ska förbättras på individers bekostnad.

Ser fram emot ditt svar :)

Anonym sa...

Emelie

Scenario: En kuvasz upptäcker en inkräktare. Inkräktaren springer iväg. Springer hunden efter?

Om ja; Grattis.
Om nej; Likväl bra. Huvudsyftet är ju faktiskt att få fienden på flykt - inte att förgöra den.

Ska man bara avla på hundar som uppfyller samtliga krav, så innebär det en väldigt snäv avelsbas, eftersom så få hundar håller måttet.

Man får ta hundar som har något att erbjuda (t.ex. perfekt temperament) och para den med en annan hund som har något annat att erbjuda (t.ex. perfekt utseende inkl. storlek.

Efter några (omöjligt att säga hur många) generationer har man en uppsättning kanonkuvasz!

Så svaret på din fråga: Nej, de hundar som inte håller måttet ska inte avlivas - såvida de inte har något ALLS att erbjuda rasen.

Jag håller inte med dig om att man har ett ansvar att se till att valpen får ett så bra liv som möjligt bara för att man fött upp den. Är valpen bra: spara. Är valpen dålig: kassera. Livet är hårt.

Jag påstår väl inte att man skall massproducera hundar? Man kan kanske tolka det så, men eftersom man avlivar merparten (oftast - grovt uppskattat) av valparna i var kull blir det inte så många hundar kvar. Marknaden mättas inte.

Hoppas svaret är till er belåtenhet!

Mvh Daniel

Anonym sa...

Jag tycker personligen att mycket det Daniel skriver var helt ok.
Hade inte vågat/kunnat uttrycka mig bättre själv