söndag 9 maj 2010

Forskarkonferens: Människa och djur: för livet

Nu marknadsförs IAHAIOs internationella forskarkonferens "Människa och djur för livet", jag borde kanske jubla då deras syfte är att sprida vetenskapliga resultat om djurs positiva inverkan på männsikor. Här finns dock två problem.

  1. Det första problemet är tillvägagångsättet att enbart ta med den forskning som kommer fram till de resultat man vill ha, i det här fallet enbart forskning som visar på de positiva egenskaperna. Det finns forskning som visar på motsatsen också. Det är som att ordna en konferens enbart om alkholens positiva inverkan, sådana forskningsresultat finns också. Hade det inte varit mer etiskt att visa exempel på forskning oavsett om resultaten är positivt eller negativt värdeladdade? Och varför ska jag betala 5000 kronor för en konferens där jag kommer få höra vilken positiv inverkan hundarna kan ha - det vet jag redan! Nåja, jag kan i viss mån bortse från detta problem då konferensen förhoppningsvis kan generera en positiv syn på hunden i samhället som motpol till medierapporteringen kring aggressiva hundar som biter barn...
  2. Det andra problemet ser jag som allvarligare och det är forskningsprojekt som på förhand bestämt sig för vilka resultat man vill komma fram till. Jag kommer ihåg när jag arbetade på Centrum för kulturforskning och kontaktades för att visa på kulturens positiva inverkan på barn. Jag fick här förklara att seriös forskning inte går till på det sättet, det vore oetiskt. På samma sätt ställer jag mig frågande till forskning som har som utgångspunt att påvisa hundens positiva effekt på samhället. Syftet med forskning är knappast att lyfta fram vissa värderingar utan istället att beskriva eller förklara olika fenomen. Sen kan ju forskaren inte ställas till svars för hur resultaten tolkas.

Min poäng är inte att ifrågasätta hundens positiva roll men när man vill använda sig av vetenskapen för att förstärka en speciell uppfattning tror jag man vinner på att vara mer nyanserad.

2 kommentarer:

Lulle sa...

Hej!

Vad roligt att du intresserar dig för vår konferens! Du lyfter dessutom en frågeställning som är mycket relevant, och som ofta diskuteras i samband med IAHAIO-konferenserna (detta är den 12:e, den första i Skandinavien). Jag är delaktig i själva arrangemanget, och skulle gärna vilja ta mig friheten att kommentera, om det är okej.

Angående den första frågeställningen; under konferensen kommer vi att få se att vissa studier visar att sällskapsdjur inte har några effekter alls, och till och med att djuren för vissa grupper har negativa effekter. Allergi är en aspekt, även om det i princip uteslutande är en fråga i Skandinavien, och rädsla för djur är en annan.

Manimalis – vi som är värdar för konferensen – grundades dock 1989 enbart med syfte att höja sällskapsdjurens status och göra det möjligt för människor som vill (och det är viktigt att poängtera) vara nära sällskapsdjur i livets alla skeden, att få vara det. Vi anser till exempel inte att alla äldreboenden måste vara stängda för sällskapsdjur bara för att en del av samhället är allergiskt, vi anser att det måste gå att erbjuda alternativ för alla de gamla som alltid har haft djur och där djur är en viktig förhöjare av livskvaliteten. Under den här konferensen hoppas vi på att främja en dialog med fokus på möjligheter, även om vi självklart välkomnar debatten om utmaningar också.

Tyvärr kan jag inte kvalificerat att bemöta din andra frågeställning, eftersom jag inte själv är forskare. Men jag håller med om att opartiskhet är viktig aspekt att ta med sig när man tar till sig forskning, oavsett område. Det finns många intressanta artiklar att läsa om man söker information om huruvida privatfinansierad vs offentligt finansierad forskning överhuvudtaget kan vara opartisk.

Jag hoppas att vi får välkomna dig, och kanske en och annan ytterligare sociolog, till konferensen för att ytterligare diskutera om, och i så fall hur, vi kan använda hundar i samhället till gagn för människor som kan ha nytta av det.

Med vänliga hälsningar,
Aurora Stark
Medlem av organisationskommittén för konferensen Människa och djur: för livet.

Christina Klosterberg sa...

Tack för din kommentar. Givetvis tycker jag att ambitionen med konferensen är god och är presentationerna värderingsfria (i den mån det är möjligt)så tror jag att konferensen får en annan tyngd.Tyvärr har jag ingen budget för att själv delta men det är bara att hoppas att rapporteringen från konferensen lyfter fram så många olika perspektiv som möjligt. Lycka till!