måndag 17 maj 2010

Hundkurs

Det har varit en intensiv helg. Har gått Hundutbildningsgruppens utbildning HUND3. Det är en kurs jag rekommenderar till den som verkligen vill lära sig mer om hundar i allmänhet. Kursen ifrågasätter vedertagna uppfattningar och myter kring våra hundar. Den tar upp forskning på olika områden och ger tips på hur vi kan ge våra hundar en bättre vardagsmiljö. I lördags handlade det om berikning som visade på hur hundar i vårt samhälle många gånger fråntas medfödda behov och hur vi kan kompensera detta. Det som framförallt har varit givande är att utbildningen inte försöker överföra någon form av hundreligion som t ex IMMI utan att olika perspektiv har såväl lyfts fram som ifrågasatts. Jag tänker inte gå in mer på kursens innehåll här då jag tycker att den intresserade istället bör gå hela kursen (tre delkurser förlagt på tre helger).

Till den som undrar vad jag har emot IMMI är att jag anser att de inte utgår ifrån själva hunden utan att det är hunden som ska passa in på deras metoder. Med raser som kuvasz och puli är det mycket viktigt att sätta gränser och vara tydlig när det gäller själva vardagslydnaden eller uppfostran. Man kan inte ge en kuvasz som gör utfall mot en annan hund godis för att de ska förknippa den andra hunden som något positivt. Det funkar INTE utan kan istället bli mycket farligt. Däremot kan IMMIs metoder funka bra vid tävlingslydnad eller för att lära hunden konster osv.

Ikväll blir det hundkurs av mer praktisk art för Charlie och Siouxsie!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Läser intresserat dina rader, men måste få fråga varför positiv förstärkning inte skulle fungera på Kuvasz?

Vänliga hälsningar, A.

Christina Klosterberg sa...

Positiv förstärkning fungerar aldeles utmärkt på kuvasz i de allra flesta situationer och framförallt då man tränar lydnad. Tror att vi med kuvasz började innan många andra med alternativa metoder för att få kuvaszen att vilja lyda dvs jobba med deras motivation. MEN det funkar inte alltid, man måste också ställa krav på sin hund då man har en hund med vaktinstinkt. Det går inte att jobba med positiv förstärkning för att få en kuvasz att inte göra ett utfall mot ett potentiellt hot. Då menar jag inte att man ska slänga hunden i backen. Det räcker med att vara lugn och bestämd och hunden ska sköta sig för att du kräver det i den situationen. Att förstärka ett oacceptabelt beteende är att gå fel väg, det är till och med farligt. Det viktiga är istället att bygga upp en tillit så att hunden litar på dig.

Anonym sa...

Spännande inlägg! Jag är säker på att du vet hur man handskas med en Kuvasz, jag har ju aldrig träffat någon på nära håll. Men jag blir jättenyfiken på hur ett hundmöte skulle gå till med en färdig- inklickad Kuvasz! Har du prövat?
Klickern har räddat det mesta med min osäkra, lättstressade Kevin. Vi tar en båge och jag klickar honom i god tid förbi. Nu går det så bra så det brukar räcka med något klick bara förbi. Klick+ godis, menar jag då...
Kramar kusin Annelie :o)

Anonym sa...

... jag menar att man ska förebygga, förekomma hunden INNAN hunden hinner tänka "utfall". Klicka in hunden innan mötet med en annan hund, så att du inte klickar fel beteende, utan rätt, alltså att hunden tittar på dig och är ointresserad av den mötande hunden.
Kram Annelie

Christina sa...

Klicker är ett jättebra hjälpmedel. Nu har jag inte själv problem med mina kuvasz att jag klickat in någon av mina egna men jag brukar rekomendera det till andra och lånar även ut böcker. Att förebygga är ju det allra smartaste så jag tror att det kan fungera såsom du skriver men om det intt skulle hjälpa och hunden gör utfall så skulle jag inte fortsätta mata den med godis.

Anonym sa...

Vad skulle du göra istället då, vid tex utfall? *nyfiken*

Mvh,A

Anonym sa...

... om det inte fungerar just vid ett tillfälle så får man backa tillbaka i träningen, då har man gått för fort framåt eller gått för nära den andra hunden i mötet, om det nu är ett utfall mot en mötande hund. Då har man antagligen gjort det för svårt för just den hunden, att klara av... Bara mina tankar :o)
Kram kusin Annelie

Christina sa...

Det är alltid svårt att ge genrerella tips för det beror ju på av vilken anledning hunden gör utfall. Och även hur den andra hunden uppför sig. Tror jag behöver mer utrymme än detta kommentarfält. Men kan väl kort säga att dina träningstips definitivt är värdefulla men jag själv hade även sagt till hunden att det här accepterar jag inte.

Anonym sa...

ja jag förstår, jag säger oxå till om jag tycker hunden gör helt fel/ uppför sig dåligt mm. Men just utfallsgrejen menar jag att man förekommer innan hunden tänker göra ett utfall, läsa hunden. Svårt att säga till en stor hund mitt uppe i ett aggressivt utfall, då hunden varken hör eller ser något annat.
Ja man kan verkligen diskutera hund hur mycket som helst ;o)
Kram Annelie