fredag 28 maj 2010

Musik för livet

Jag har alltid funderat på hur musik kan påverka hunden och om hundar föredrar en viss typ av musik. När jag haft valpar så brukar jag ha musik till dem den första tiden då jag har dem lite avskilt. Det har inte varit något särkilt planerat urval än så länge. Jag har dock funderat på att utveckla detta till ett experiment genom att låta dem lyssna till en viss typ av musik för att sedan kunna skicka med en CD till valpköparna. Borde inte detta kunna ge dem det där lilla extra lugnet när allt annat är så nytt vid en flytt? När valparna blir äldre och vid socialträning så blir det ju inte samma sak. Men vad är det för musik som kan funka bäst? Kan man tro att hundarna har samma smak som jag? Och vad ska valpköparna säga? Har de samma musiksmak som jag? Detta behöver dock inte vara något problem för nu finns det musik för hundar som bara hundar kan höra och inte vi människor.

Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgsposten (säkerligen flera tidningar då det är en TT-nyhet) publicerar idag nyheten att Lou Reed och hans fru Laurie Anderson ska ha en konsert för hundar i operahuset i Sydney. Musiken ska ligga på en så hög frekevens att vi människor inte kan uppfatta det men däremot hundarna! Konserten heter Music for Dogs och inträdet är fritt då de menar att man inte kan ta betalt av hundar!

Vilken sympatisk idé. Kanske lite galen. Men det är ju vad entreprenörskap handlar om; Att komma med något nytt och utmana våra värderingar, erfarenheter och kunskaper. Tänk om man hade fått vara med! Ska bli intressant att höra hur hundarna reagerat men jag kan gissa att de kanske redan testat idén på några hundöron. Men varför ska hundar ha samma musiksmak när inte vi människor har det? Men man kan undra om det kommer gå att köpa eller ladda ner konserten? Och om det då också är gratis? Kanske vore nåt för mina valpar att lyssna på. Annars får de nöja sig med bob hund, frågan är om mina valpköpare också gillar dem? Annars får de väl vänja sig, allt för att valpen ska må bra!

2 kommentarer:

Ulrica sa...

Bob Hund är poppis det ylade våra till ibland.

Cross sa...

Vilken intressant blogg!Man kan "ana" ur vilket perspektiv du skriver :)

Saknar bilder!

Kika gärna in på min blogg: www.enduroscross.blogg.se