lördag 18 september 2010

Sofiero - Puli

Efter att ha visat kuvasz på morgonen så var det dags för pulisarna i slutet av dagen på Sofiero-utställningen. Medan vi väntade på vår tur spanade vi in pumisarna som gick i ringen innan oss. Pumi är en släkting till pulin men med inslag av terrier. Pumin är därför lite kaxigare och mer aktiva än puli. Pumi fäller inte heller, men man borstar och klipper pälsen. Det som är typiskt för pumins utseende är nog ändå deras öron!

När det blev vår tur så överaskade Siouxsie mig med att sköta sig perfekt. Inget bus och hoppande i ringen. Det gick till och med så bra att hon fick sitt första cert!

Nedan bästa hanhundklass med Warga, Rya, Aksel och Fille och de placerade sig också i denna ordning. Aksel blev dessutom champion!

Rya är en puli med extremt mycket päls, här i full fart!

Warga är en sådan snygg och trevlig hane, dessutom är han son till en av mina egenuppfödda tikar:)

BIM Warga (och kennel Xaida´z) och BIR till Spirit (kennel Bubbleton)!

Efter en lång dag i Sofiero begav vi oss till Råå camping för att hämta våra valpar. Vill sluta med att tacka Kicki för skjutsen och att du hjälpt mig under dagen då min hälsa inte är den bästa;) Till sist en hälsning till Carlslund - jag är säker på att jag valde den allra bästa valpen - hon är outstanding!

4 kommentarer:

Kicki sa...

Hej, har alltid undrat över hur man sköter pälsen på en puli, då de ser ut att ha rastaflätor. En kam eller borste där är väl helt uteslutet?!

Christina Klosterberg sa...

Man borstar ju inte genom pälsen men kan ha en borste som går ovanpå som tar bort grus och skräp. Annars gör man som sagt inte så mycket med pulipälsen menr än att man plockar bort pinnar och skräp som kan ha fastnat i pälsen. Den jobbiga perioden är från 10 månader och ett halvår framåt när pälsen bbörjar tova ihop sig. Då får man ibland hjälpa till att dela dem. När flätorna börjar få lite längd så kan man klippa bort topparna. Men jag ska göra ett lite päls-ropertage med bilder framöver!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Kul att läsa om era framgångar på utställningarna.
Tack också för de uppmuntrande orden på min blogg.
Det blir lättare och mer inspirerande att köra på mitt sätt då.
Trevlig lördagkväll//Ulf

Anonym sa...

grattis va kul!
Oj vilken päls Rya har!? Kan man överhuvudtaget gå i skogen och inte ha ågren för allt "jobb" man får hemma sen? hm ;)
Kram Annelie