onsdag 4 maj 2011

Påskliljor - vackra men giftiga

Det är så härligt nu med våren och alla vårblommor som kommer. Det här måste nog vara den vackraste årstiden på året. Särskilt när alla fruktträd blommar. Men många blommor är giftiga för hund och katt. En av dem är påskliljorna. Det gäller inte bara löken utan även blommorna, bladen och till och med pollen. Läs mer här!


Men det är mycket som är giftig och farligt i vår omgivningen och man kan givetvis inte isolera sig från detta. Men man kan åtminstone vara observant så att man inte låter djuren äta vad som helst. Men framförallt vara uppmärksam på eventuella förgiftningsymptom. Trots att Misha är en valp som undersöker mycket med munnen så har han inte gjort några ansatser att smaka på dessa.



Man kan undra hur djuren i naturen kan överleva bland alla gifter! Men där har ju naturen sållat ut dem som har förmåga att undvika det farliga. Men hos alla olika hundraser är det i första hand människan som gjort urvalet av vilka som ska gå vidare i avel. Och förmågan att undvika påskliljor har jag inte sett på något avelsprogram;) Så även om påskliljor nu är giftiga så finns det långt mer farliga ting som människan skapat till sin "civliliserade"  värld. Men som sagt, det är aldrig fel att vara uppmärksam!


8 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Det har jag inte tänkt förrän nu att påskliljor är giftiga. Tur att inte Nelson vill käka dem för de är så vackra när de blommar i trädgården.
Ulf
Sv: Du sammanfattade på några rader vad jag ville säga med mitt inlägg om rädsla hos hundar. Tack

Leif sa...

Efter katten hade öppnat kylen och tagit fram burken med plastlock som innehöll fluorfri skummande aloe vera-tandkräm, fått upp locket och slickat i sig nästan allt, kanske 75 ml. Blev jag blek om nosen när jag gjorde fyndet på köksgolvet och trodde katten minsann skulle bli dålig, men inte då, han mådde prima.

Tidigare har han med förtjusning käkat aloe vera-plantor och dagligen äter han gräs med stor kännarmin, vad som helst duger inte (för att hålla styr på hårbollarna antar jag).

Lagar jag till något med ekologiska grönsaker så har han sina favoriträtter som han är tokig i, bl.a ärtor.

Att djuren har sinnen som vi inte har tvivlar jag inte på. En katt verkar undvika äta det som är giftigt och nosar väldigt noga först. Hundar borde också vara så kloka med sina känsliga luktsinnen.

Vi människor är i vart fall det inte.
"... Omkring 7.000 ämnen finns i våra vanligaste hygienartiklar. Men kunskapen om hur de påverkar oss och vår miljö är begränsad."
SVT Rapport.

Är "cocktaileffekten" en orsak till fler och fler får cancer? Av något som vi använder dagligdags?

Hur många gifter finns naturligt i det som våra djur smakar på och äter?

Marcel gillar att klappa till bin med tassen och fånga dem omtöcknade med sin mun för att därefter genast svälja dem med stor aptit. De ggr som jag sett det har jag blivit alldeles förskräckt, tänk om biet sticker han... Och om jag inte är i närheten? Har fått medicin av veterinären att ha i akutlådan, men vad hjälper det?

Ute är det en mängd blomster och Marcel nosar på de flesta. Han ser lycklig ut när han "flemmar" (drar in dofterna mot gommen). Påskliljor verkar han inte alls bry sig om. Det kan t.ex vara sådana här praktfulla kabbeleje som fångar hans intresse. Doften påminner om suddgummin som han gillar att busa och studsa med hemma. Ibland tror jag nästan att djuren är klokare än oss människor.

Quila o Ronja sa...

Misha är allt en klok liten vovve, haha.
Visste faktiskt inte att påskliljor var sååå giftiga. Men nu vet jag.
Sv. Vad synd att jag inte visste det. Då hade jag våldgästat dig, när jag ändå var i närheten ;-)
Kram
Susanne

Sofie sa...

Hade ingen aning om att påskliljor var farliga för hunden. Tur att hundarna ibland vet vad som inte är bra när vi människor inte har någon koll.

veronica sa...

Mischa är nog lite klokare än sin sin syster Pie som ibland går med munnen öppen förbi grannens blomkrukor, fyllda med påskliljor. Tur att jag är rädd om grannsämjan, men nu när jag fått veta att de är giftiga är jag mer rädd om Pie.

Sara sa...

Förståndig Mischa.

KRam

Eva sa...

Djuren brukar ju vara ganska kloka på så'nt, men Simon fick i sig något när han åt gräs för några år sedan. Spydde som en räv och låg nerbäddad under fleece i 2 dygn. (Han slutade kräkas och jag fick i mycket vätska, därför kvar hemma.)Gick ner ca 1/2 kg på 2 dygn (nära10% av hans vikt!) men blev se'n helt ok.
Tack och lov är mina inte så förtjusta i "ätande".
Sött med Mischa och hennes nya polare!

Lyckopiller sa...

Det finns mycket att tänka på när man har våra fyrfota vänner. Just påskliljor hade jag ingen aning om. Tack och lov har jag inga sådana ute. Tack för tipset i alla fall!