onsdag 18 maj 2011

Vad kostar hunden?

Jag får rätt ofta frågan vad det kostar att ha hund. Som alla vet är ju själva inköpet en rätt liten del i detta. Men detta är ju så svårt att säga, det beror ju lite på vad man räknar in. Det är ju inte ovanligt att ny bil införskaffas, möbler slits ner, rosor grävs upp, pensionat behövs under semestern, matchande koppel, alla medlemskap och hundkurser, veterinärvård, leksaker, hundutställningar och tävlingar, trim etc. Listan kan ju göras rätt lång. Matkostnaderna varierar ju om det handlar om stor eller liten hundras och om man köper basfoder eller superpremiumfoder eller kan ske barf, köttben till hundarna kan idag kosta en rejäl slant.

I tidningen Härliga hund har man gjort en sammanställning av vad kostnaderna kan landa på. Blev lite mörkrädd när jag såg vad allt kostar. Detta handlar ju bara om en hund. Ska jag multiplicera denna summa med antalet hundar jag har hemma nu? Vågar nog inte detta. Men sen kan man ju vända på det, kanske inte vad hunden ger i pengar utan vad den ger i egenskap av vän, motionskamrat, psykolog (duktig lyssnare;), avstressare, hjälpreda etc. Nåja, allt detta kan inte mätas i pengar. Oavsett vad hunden ger så går det inte att komma ifrån att det många gånger svider i plånboken. Att tänka på för den som vill skaffa hund. Här är sammanställningen som tidningen Härliga Hund nyligen har publicerat. För enbart en hund alltså. Och enbart de grundläggande kostnaderna. Upptuggat registreringsbevis för bilen finns t ex inte med!

Hur mycket kostar hunden?

Investeringar under hundens livstid

Inköp (genomsnittspris) 10 000 kr
Säng eller bädd 700 kr
Koppel och halsband (4 x 500 kr) 2 000 kr
Mat- och vattenskål 250 kr
Nyttiga hundböcker 700 kr
Valpkurs 1 200 kr
Hemapotek 500 kr
Borste och karda (2 x 250 kr) 500 kr
Klotång 250 kr
Täcken (regntäcke + vintertäcke x 4) 2 400 kr
Säkerhetsbur till bilen och fäll att ligga på 1 000 kr
summa: 19 500 kr

Kostnader per år

Mat (normalstor hund, torrfoder inköpt i fackhandeln) 4 000 kr
Vaccination (valpsjuka, parvo, kennelhosta och HCC) 550 kr
Försäkring (beror på ras, bolag och självrisk) 2 500 kr
Bajspåsar (16 rullar à 30 kr, 70 st per rulle) 480 kr
Tuggben 1 000 kr
Hundgodis 500 kr
Trimning och annan pälsvård (varierar efter ras) 1 200 kr
Leksaker 300 kr
summa: 10 530 kr

Extrakostnader per år

Medlemskap i SKKs länsklubb 370 kr
Medlemskap i rasklubb (priset varierar) 225 kr
Medlemskap i brukshundsklubb 500 kr
Kurs, t.ex. vardagslydnad eller agility 1 400 kr
Utställning 300 kr
summa: 2 795 kr

Lyxvarianten, extrakostnader per år

Hunddagis (11 månader à 2 400 kr) 26 400 kr
Hundpensionat under ägarens utlandsresa, 1 vecka 1 200 kr
summa: 27 600 k

5 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

ooops...ja du Nelson ...får kanske tänka över det här...men ..ok du får stanna kvar,trots alla kostnader.
Ja,det är inte billigt med hund men det är nyttigt och hälsa måste få kosta.
Ulf

Eva sa...

När det gäller årskostnad skulle jag vilja att man gjorde en jämförande studie av vad gymkort, träningsskor/-kläder, ev magsårsmedicin med läkarbesök osv kostar:)
Jag betalade förhållandevis lite för A, omplacering som han var, men fick då kommentaren att "Det räcker ju till nästan en vecka på solsemester!" Mitt svar blev att A har jag ju glädje av mycket, mycket längre! (Dessutom bränner jag mig alldeles för lätt för att ens fundera på sk "solsemester":)))

Drömflocken sa...

Har aldrig vågat tänka så långt som vad det kostar! 5 st som vi har. För mej får det kosta vad det vill dom är det bästa jag har, min energikick och medicin. Men känner nu att 5 är lite för många, för att hinna framför allt orka jobba med alla.

Sara sa...

Meh..jag vill inte veta vad EN hund kostar än mindre TRE ;) Men jag var ju tvungen att läsa färdigt, intressant dock

Jodphurs (3 par) stod inte heller med på listan. Skulle de hamna under "investering under hundens livstid" eller "lyxvarianten"?? ;)

Kram

Sofie sa...

Förra året spenderade jag 29.000 kr på mina hundar och då var det nästan bara mat, försäkring,veterinärvård, träningar och tävlingar inräknade. Man blir faktiskt mörkrädd när man inbland klagar att det inga pengar finns. Men det gör det tydligen ändå:)