söndag 12 februari 2012

Ofrivilligt bungee jump

Nej, jag har inte blivit galen. Men vi har faktiskt lite av bungee-jump här hemma nu. Jag skulle nämligen testa ett nytt expanderkoppel.

Eftersom jag har ont i leder och då jag fått sprickor i revbenen försöker jag gå med hundarna där de kan vara lösa. Men det finns korta pass som de måste vara kopplade. Då använder jag ett svensktillverkat ergonomiskt expander-koppel som är helt suveränt. Det går dessutom att fästa runt midjan. Detta kan inte jämföras med alla nyare resår-varianter som dyker upp på marknaden. Poängen är inte att resåren ska kunna dras ut hur långt som helst för att hunden sedan ska studsa tillbaka. Det hände mig häromdagen. Jag var ute och gick med en av mina kuvaszer och testade samtidigt en ny modell expanderkoppel. Eira fick syn på något roligt för att skutta framåt tills hon slungades tillbaka på mig så att vi ramlade i backen båda två! Det är var jag kallar ett ofrivilligt bungee-jump! Så nu är det enbart MR-koppel som gäller för mig.


Detsamma gäller expander-leksaker till hunden. Även här är det viktigt att expandern är trög och inte töjs ut hur långt som helst. Jag har precis testat Bungee för hunden. Det är träningsleksaker som från början utvecklades för aglityträning. Här slapp vi ofrivilliga bungee jump! Läs mer om det på CSiGORAS blogg!


3 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Men oj oj oj!!! Jaa, jag erkänner att jag log lite när läste, och såg framför mig hur det måste sett ut ;-) Men ni slog er inte? (Då ler jag inte)

Sofie sa...

ja med en större hund kan jag tänka mig att det blev lite fart i kopplet. Själv har jag ett midjebälte med expander. Det gillar jag jättemycket

Anna, Kompis o Daisy sa...

Aj, hur gick det för dig med tanke på dina ömma revben?! Låter inget vidare. Själv har jag en dålig handled och därför gillar jag Jokkekopplen. De är inte så stumma, utan flexar något. Dock inte så mycket så att hunden studsar... ;)
I sommar planerar vi att vandra i fjällen med tjejerna, så då behöver vi skaffa ett bra midjebälte och någon form av mjuk lina/koppel - ska kika in i butiken och se vad du har att erbjuda.