tisdag 7 februari 2012

Veterinär På Väg

I går var jag och vaccinerade Pie och Misha. De skulle få sin ett-årsspruta. Egentligen blev de ett år 4e januari men eftersom jag varit så pass sjuk har det fått vänta.

Jag passade på att testa en nyöppnad veterinärklinik som ligger utanför Moheda, inte långt från mig. Det är den tidigare distriktsveterinären Margareta Elborgh som ny har startat eget. Hon har dels en liten klinik i anslutning till hemmet men också en fullt utrustad veterinärbil. Poängen är att djurägare ska kunna få hjälp i hemmiljö. Så är det ju för många ägare av får, häst, kor, grisar etc men vi ägare av husdjur som har exempelvis hund och katt har snällt fått sätta oss i bilen. Något som inte är helt enkelt alltid. Jag tycker detta är en jättebra idé och därför ville jag bekanta mig med Margaretas verksamhet.

Den 
rullande kliniken

Misha och Pie lät sig snällt vaccineras utan något pip. Det här val väl inget! Som belöning fick de med sig hem en varsin korv Nordic Foder - färskfoder för hund. Vi har länge tänkt testa det fodret så nu har vi chansen! Efter vaccineringen blev det promenad och bus i snön!



Den här gången utnyttjade vi inte möjligheten att få service i hemmet då det enbart gällde två små unghundar och då jag inte bor så långt därifrån. Men om jag exempelvis behöver hjälp vid någon valpning, valpbesiktning, har många hundar som ska vaccineras då kan hon ta sin fullt utrustade bil och köra förbi. Det bästa är att hon har riktigt bra priser! Vi fick introduktionsrabatt så två ettårs-sprutor blev den här gången 550 kr. Så bor du i kronoberg tycker jag du absolut ska kolla in detta alternativ om det gäller något enklare ingrepp.

7 kommentarer:

Dame Eliza sa...

SV: Familjerna såg allt lite bestörta ut igår då det fick veta allt som skulle göras!!Men ofta kan ju ett stort gemensamt projekt göra att man växer som grupp! Men jag undrar hur det går för dem som har värdshuset. När till och med lillgrabben pratar om chefskap! Och min lilla reflektion är att de får prova på livet på landet under sommaren!! Ha ha ha, det är ju då det mesta är lätt!

Ninni sa...

Oj, det där lät helt klart som en utmärkt sak! :D Undrar om det finns något liknande här i Sthlm... Vi har visserligen massvis av djursjukhus och mindre veterinärställen här, men just att slippa ta sig iväg kan ju vara guld värt ibland.

Sofie sa...

Att kunna få hem veterinären är ju fantastiskt bra. Finns faktiskt en veterinär här som gör hembesök men det är inte så billigt. Bra pris på sprutorna också. Jag brukar åka till en veterinär som tar fullpris på första sprutan och sedan är det rabatt på resten så det är bra om man ska vaccinera flera.

Quila o Ronja sa...

Men så himla bra!!! Önskar att flera veterinärer kan tänka samma tanke som din vet. Aha, bor du nära Moheda!? Där har vi varit mycket. Det började när vi skulle hämta Ronja, som kommer därifrån. Vi fick så himla bra kontakt med uppföder, så det blev några turer dit. Hon dog tyvärr förra året, alldeles för tidigt, men det finns ytterligare en man som har berneruppfödning i Moheda. Honom har vi fortfarande kontakt med.
Allt gott!

Lyckopiller sa...

Vilken smart tanke. Måste ju vara superpraktiskt för en uppfödare att kunna få den hjälpen om det behövs.

P.S Hundar sa...

Jäklar vad bra! Synd man inte bor i Småland, om det är där hon finns ;)

pshundar sa...

svar: tycker vi med! :) du får veta om några veckor om vi lyckas hålla oss så länge ;)