söndag 1 januari 2012

God Fortsättning!

Det var nog vårt lugnaste nyår. Alla barn var iväg och jag har svårt att vara uppe så vi tittade helt enkelt på en film som drog över 12-slaget. Det började lysa och smälla men hundarna brydde sig inte mycket. Vår kuvasz Czabina blev lite orolig men inte panikslagen. Jag hade laddat upp med räddningsdroppar men behövde inte använda dem.

Normalt så går man ut och skålar champagne vid 12 och bara det är ju konstigt i hundarna ögon. Tror nog att lugnet här hemma berodde dels på att vi uppförde oss som vanligt och dels därför att vi bor på landet och att våra närmaste grannar inte sköt raketer. Nyår kan annars vara riktigt hemskt för djuren. När jag hade häst och gick ut till stallet hörde jag skriket från skogens djur. Vilken ångest.


Själv är jag rejält trött på att vara sjuk och att inte orka någonting. Så att vädret ute är trist har liksom inte berört mig. Men hundarna saknar snön.Därför bjuder jag er på några vinterbilder på Eira från förra året. Då hade vi minsann snö!


Nu är jag dock så pigg att jag orkar surfa på internet. Så nu kan jag läsa i kapp mig i de bloggar jag brukar följa. Jag har även hittat massor av intressant hundkurser runt om i landet. Då tänker jag inte på vanliga valpkurser eller ren lydnad utan alla mer specifika och lite annorlunda kurser. Vad säg som Antijaktkurs? Eller kanske spårhelg? Båda kurserna hålls av Hundreda. Eller kanske helgkurs i Tellingtonmetoden? Det är mer specifikt:

Tellington-metoden bygger på ett mycket vänligt och respektfullt sätt att jobba med djur och består av både berörings- och rörelsetekniker. Den har visat sig ha en positiv effekt på både hälsa och beteende och även din relation till djuret fördjupar sig med denna metod. TTouch är enkelt att lära och är baserad på samarbete och tillit mellan människa och djur. Var och en kan lära sig det och det spelar ingen roll om ditt djur tävlar eller är ett sällskaps- eller avelsdjur. TTouch passar in överallt!

Den kursen hålls av dels Prickiga Hunden utanför Stockholm men även av Dogs- by Marie of Sweden i skåne. Den skulle jag vilja gå.


Själv ska jag den här terminen gå klart en kurs anordnad av Hundutbildningsgruppen. Det är egentligen en yrkesutbildning för hundinstruktör, vilket jag inte har för avsikt att bli men som hunduppfödare gäller det att ha en bra grund att stå på när man ska hjälpa sina valpköpare i olika stadier. Deras kurser är också grymt bra. Jag gillar också att de tar in så många externa föreläsare hämtade från "hundeliten".


Men nu ska jag först och främst bli frisk. Jag hoppas att 2012 kan bli ett riktigt bra år. Önskar er alla en God Fortsättning!

6 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Vi önskar er en frisk och inspirerande fortsättning på det nya året.
Ulf

veronica sa...

Vilka härliga vinterbilder, ja tänk vad snö det var förra året. Fast man tyckte det var mycket då så är det ändå bättre med snö än detta..

Quila o Ronja sa...

Vad härligt att höra, att du äntligen börjar krya på dig. Önskar dig friskt och bra 2012!
Jaa, kurser skulle jag också vilja gå......många. Har inte hittat några i närheten bara :-( Joo, spårkurs, det ska vi gå. Så himla kul med viltspår. Det har dessutom fått hundarna här hemma, att avstå från att springa efter levande vilt i skogen. Kanon-bra
Kram

Katarina sa...

God fortsättning, Christina! Hoppas du snart är pigg igen. Tack för dina kloka kommentarer - de värdesätter jag mycket!

Eva sa...

Sådana uppfödare är GULD värda!
Det där med TTouch verkar så intressant. Ska nog hålla ögonen öppna här också.
Önskar dig god bättring!

Sofie sa...

God fortsättning och ja var är snön. Det funderar vi också på här uppe när den försvann igen. Hoppas att du blir pigg snart och att ni får ett bra år.