tisdag 17 januari 2012

Kennlar och kaninhoppare

Vet ni vilka grupper i samhället som kränker andra människor mest och som är överrepresenterade när det gäller ärenden hos datainspektionen? Det är hunduppfödare och kaninhoppare!

Csigora Ijász Iindie - från min uppfödning

Att hunduppfödare är elaka mot varandra och många gånger brister i sitt omdöme har jag förstått för länge sedan. Det är bland hunduppfödarna jag har hittat de elakaste människorna som inte drar sig för att sprida falska rykten om sina konkurrenter. Folk blir chockade när jag berättar. Svenska kennelklubben har därför infört en ny paragraf i sina stadgar som innebär att uppfödare inte offentligt får prata nedsättande om varandra och definitivt inte sprida falska rykten på nätet.


Bild från wikipedia

Men att kaninhopparna skulle vara den andra kategorin förvånade mig. Så har du ett barn som är aktiv kaninhoppare då kanske du ska vara orolig! I så fall kanske det är dags för en lektion om personuppgiftslagen .

Och är du som läser detta hunduppfödare då är det illa ute! Det är statistiskt säkerställt! Som tur är gäller det givetvis inte alla men är det ändå inte lite skrämmande att befinna sig bland de människor som är överrepresenterade när det gäller att såra och skada sina konkurrenter via nätet? Kanske man ska vara lite försiktig när det dyker upp exempelvis en länk på Facebook om någon djurmisshandlare. Hur vet vi att uppgifterna stämmer och att vi inte enbart hjälper till att sprida falska rykten?


7 kommentarer:

Dame Eliza sa...

Ahaaa, intressant. Jag trodde annars det var hästägare som har häst i kollektivstall;) Oj oj oj, där kan glåporden hagla.Och sedan sk ponnyföräldrar, som står och driver sina små telningar på diverse ponnyhopptävligar. Människan från sin sämsta sida, men det finns såklart många många som är bra ponnyföräldrar också.

Jo, jag vet att måste komma igång fort med skrivandet, och det brukar inte vara något problem för mig, eftersom jag är skribent. Det jobbiga nu är att bestämma vad jag ska skriva om och sedan smalna ned det lite. Jag är så intresserad av den rådande könsmakten, men det ämnet känns som en doktorsavhandling. Sedan är konflikter på arbetsplatser (kvinnor?) också spännande. Liksom att göra en diskursanalys över hur kvinnor med makt framställs i media.... och....och..... ha ha ha. Ideér råder det ingen brist på! Vilken hundras funderar du på när du blir pensionär? Jag tror jag ska föda upp katter igen, de gjorde jag när var ung. Kanske Burmakatter eller Abbessinier!

Må så gott!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Förlåt men jag kan inte sluta fnissa...kaninhopparvärstingar. Det påminner mig om Dagens Ekos sportsammanfattning där kaninen Snuffe orsakade skrattanfall i studion. Lyssna gärna på sr.se/dagenseko där finns många goda skratt.

Nu ska jag böja mitt huvud och skämmas för att ha skrattat åt en sån fin sport som kaninhoppning. Jag ber alla fina kaninhopparbarn och ungdomar om ursäkt.

Elin sa...

Tråkigt egentligen men existerar gör det ju verkligen, skitsnacket mellan kennlar osv.

Ja, fiskarna är helt fascinerande!

Katarina sa...

Har nog anat att det kan vara så här bland flera yrkesgrupper faktiskt. Tråkigt är det verkligen - tänk om vi människor kunde spendera vår energi på viktiga saker istället...

Elin sa...

Hej hej,
du har blivit utmanad

http://fluffmonster.blogg.se/2012/january/jag-blev-utmanad-av-pshundar.html

Anonym sa...

Har du sett att den här bloggen kopierar en del från din blogg och lägger ut det som sin text?

http://www.simplesite.com/Uppercut/21830113

///Fia

Unknown sa...

Hej Fia och tack för att du uppmärksammade oss på detta! Jag har kontaktat den som stulit våra texter - en uppfödare av boxer vid namn Elisabeth Wahlström - och krävt att hon omedelbart tar bort det hon stulit och att hon publicerar en tydlig ursäkt på sin blogg.

Märkte när jag kollade upp detta att det inte bara var oss hon stulit från. Har informerat berörda om det också.

Så, åter, tack Fia!