lördag 28 januari 2012

Hund på taket

Presidentkampanjen i USA är i full gång. Här har även alla hundar blivit en del av kampanjen. En av republikanernas kandidat Mitt Romney ska ha låtit sin hund sitta på taket i en 12 timmars bilfärd. Det är en av motkandidaterna som ska ha lyft fram denna händelse i striden om vem som ska bli republikanernas presidentkandidat. Jag trodde först att detta var en del i den pajkastning som pågår i syfte att svärta ner sina motståndare. Men ju mer jag kollat upp denna nyhet så verkar det faktiskt vara helt sant. Mitt Romney har till och med erkänt händelsen med att det var bättre plats för hunden på taket då bilen var så full. Han spände helt enkelt fast hundens bur på taket och där fick den stackars hunden sitta under en 12 timmar lång resa! Givetvis har de amerikanska hundorganisationerna uppmärksammat detta och startat protester och kampanjer mot denna presidentkandidat.


Det finns nu en hel uppsjö med dekaler, t-shirts och affischer att köpa i kampanjen mot Romney.



Det som förvånar mig är det är tillåtet att göra på det här sättet! Att låta hunden åka på taket! Det måste ha blåst oerhört där och hunden måste varit helt skräckslagen. Det kännas ofattbart och som taget ur en skämtfilm. Nåja, händelsen har plockats upp av bland annat komikern Lizz Winstead:


Man kan fråga sig hur mycket händelsen påverkat hundarnas situation. Det känns som det snarare är ett slagträ i en vansinnig kampanj om makt och ära. Finns det några gränser här? En annan kandidat, Newt Gingrich ska visst ha sagt att målet är att månen ska bli USA:S 51 delstat! Jag frågar mig, är det dessa människor som är de smartaste och bäst lämpade att bli USAs nästa president?

3 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Man skakar bara på huvudet. Är det sant??!!

P.S Hundar sa...

Svar: ja det blir några att gå ut med, men sålänge man kan gå ut med alla samtidigt så är det inte för många ;)

Eva sa...

Nej! Det kan inte vara en person lämplig att leda den nation som (tyvärr ibland) har så stor makt!
Jag kan inte låta bli att tänka på de undersökningar som visat att barn som plågar djur inte sällan växer upp och misshandlar även människor. Är övertygad om att empati, det antingen har man eller inte och då gäller det ALLT.
Jag må rösta borgerligt här hemma, men "hejar" på demokraterna i USA.