måndag 4 april 2011

Smygfilmade elever

Så pinsamt. Fick idag höra av min dotter att rektor vid en friskola i Växjö - Kronobergskola - olagligt satt upp en övervakningskamera i allrummet. Det är en liten skola som har årskurs 6-9, en skola som alla mina barn gått i. Kunde sedan kolla upp nyheten via lokala medier och har förstått att det nu finns en polisanmälan mot rektorn. Hur kan man vara så dum att använda sig av olagliga metoder när man som rektor också borde vara en förebild?
*
Om det fanns problem i allrummet går det ju att se till att någon vuxen alltid finns där. Driver man en skola med vinstintresse kan man fördela resurser hit. Jag skulle själv tycka att det var obehagligt att bli övervakad på detta sätt på min egen arbetsplats. Vad jag har förstått så var det bara rektor, biträdande rektor och vaktmästare som kände till detta. Inga lärare.
*
Som sagt, det känns extra obehagligt eftersom vi har haft en personlig relation till skolan. Med denna kunskap skulle jag aldrig låta något av mina barn gå här, då denna handling inte bara har skadat förtroendet för rektorn utan för hela skolan. Detta oavsett vad syftet med kameraövervakningen var. För om man accepterar detta, var går då nästa gräns? Vet att det finns en del lärare bland mina läsare, ni kanske är av en annan uppfattning? Ni som dagligen finns ute i skolorna. Det är ju alltid lätt att krtitisera en verksamhet eller handling när man inte är involverad. Men jag har svårt att hitta något försvar för detta.
*
Läs mer här: smp svd smp dn kvp

6 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Det har länge funnits många som vill ha övervakningskameror men att som i det här fallet göra det i smyg utan att informera personalen och eleverna -jag kan inte det i juridiska i detta ska jag säga-tycker jag låter mycket skumt.

Det händer tråkiga saker på en del skolor och ibland när jag hör berättelser kan jag ha förståelse för att något måste göras. Nu har jag själv haft turen att jobba på lugna, trivsamma skolor och har i ryggmärgen en stark motvilja mot kameraövervakning.

Öppenhet och dialog mellan elever och personal är helt avgörande för att ha en bra miljö. Att filma i smyg är inte något jag skulle vilja vara med om.
Ulf

Katarina sa...

Nej, filma i smyg är inte försvarbart i något läge. Däremot hade jag nog välkomnat en övervakningskamera om jag hade arbetat på en skola med mycket kränkningar, våld och skadegörelse. Men i smyg - nej, tack!

Quila o Ronja sa...

Först tänkte jag, NEJ, det är inte försvarbart. Men jag vet ju hur mycket våld och bråk det förekommer på skolorna, så tanken är kanske inte så dum. Men det viktigaste av allt. INTE filma i smyg! Där går gränsen.
Kram
Susanne

Leif sa...

För mig som befinner mig i princip bara ett stenkast utanför Sverige, landet där faktum är att politikerna (i smyg) vill övervaka allt undrar jag om inte frågan gäller det stora perspektivet?

För- såväl motargumenten klingar ihåligt. Att det skulle vara förbjudet att kameraövervaka i en privat skola, där utomstående inte har tillträde, med fängelsestraff som följd låter en smula upphetsat.

Häromåret var det i vart fall PUL som gällde i den svenska privatskolekoncernen Pysslingen som bl.a danskar kan investera och tjäna sina pengar i, via Polaris Equity.

Sedan dess har Pysslingens styrelseordförande Thomas Bodström lämnat Sverige och hans efterträdare på ministerposten Beatrice Ask "Tant Gredelin" kommit med nytt lagförslag om att lagarna om kameraövervakning skall slås ihop till en. Hur det har blivit med det vet jag ej, är inte uppdaterad.

I en annan svensk privatskola där ägarna vinstmaximerade innan de sålde, förekom samma problem med grova porrbilder i skolans datorer. Ungarnas språk förändrades, 7-åringar började prata om att de ville "kn*lla", utan att egentligen veta vad det handlade om.

Annorstädes vore det lätt hänt att kameraövervakning installerades för att se vem av de misstänkta ungarna det var som tankade hem och laddade upp de grova porrbilderna, en åtgärd bara för att det var möjligt. Men så gjordes inte i den skolan. Istället loggades all trafik i skolans datorer och den skyldige visade sig vara en lärare(!)

Skolan såldes en tid senare och ägarna fick med sig många sköna miljoner från sitt äventyr i friskolebranchen.

Att det går utför med den svenska skolan känner även vi till. Men jag tror det ännu så länge är långt ifrån lika skevt i småländska skolor som det är i Kävlinge utanför Lund. DN's Maciej Zaremba for till skåne och kollade läget. Här finns hans läsvärda rapport.

Hanne sa...

Ja du, jag vet ju bara varför jag slutade som lärare. Det är just detta med det okränkbara hos alla. Jag blir faktiskt galen på att man numera måste bevisa för föräldrarna att deras telningar beter sig illa. Man tror inte längre på lärarens auktoritet och insikter. Självklart ska man inte filma i smyg, det är smyget som är det som inte funkar. Förklara för barn/elever/lärare att det kommer att finnas övervakningskameror men tro inte för ett ögonblick att detta kommer att accepteras av föräldrarna!!!! *desillusionerad*

Sofie sa...

Tycker att det är helt ok om man blir informerad om att man blir filmad. Men att bli filmad i smyg är inte ok. Jag skulle inte tycka att det var bekvämt om jag blev filmad men skulle vilja vara upplyst om jag blev det. Hade jag fått veta i efterhand att jag blev filmad hade jag blivit mycket förbannad.

Kan förstå om de har att upp en kamera för att få reda på nått men det skulle ändå inte vara ok. Svår fråga.