onsdag 6 april 2011

Premiärdopp

Då har isen äntligen börjat släppa på så väl sjön som de mindre vattenhålen. Det betyder med andra ord: Premiärdopp!
Nåja, enbart för de fyrbenta - än så länge! Vår innebär också att det är dags att fälla vinterpälsen. Av den anledningen blev det även ett bad inomhus för mina hundar då jag tvättade bort, drog bort och borstade bort så mycket päls jag kunde. Till sist tog jag fram min superfön med dubbla motorer och blåste bort det som var kvar. Här borde man väl vara nöjd. Men dum som man är börjar man nu ge hundarna det ena kosttillskottet efter det andra för att de ska få NY päls igen;) Det är ju kuvaszspecial om 2 månader!

12 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Hahaha, det där känner jag så väl igen. Förutom det där med superfönen med dubbla motorer. Men snart så.....hoppas jag, då står det en här också, hihi
Vad testar du för kosttillskott? Något som fungerar?
Härliga vårbilder
Kram
Susanne

Quila o Ronja sa...

Sv. Vad bra, då kör vi ungefär samma "teknik".
Brukar använda mig av lite olivolja vid massagen, just mot torr päls. Nu undrar jag förstås vad det är för svamp? (Frågar man inte, får man ju inget veta, hihi).
Kram
Susanne

Grabbarna boys sa...

Jättehärliga premiärdoppsbilder på hundarna.
Här fälls det för fullt också.
Athos fäller som om det vore mint 10 hundar här.
Känns som vi har hår överallt.
Men det är väl smällar man får ta meden klackspark, vad är lite hår jämfört med mycket annat när man tänker efter.
Här väntar Bella spänt på ett paket som snart kommer.
Ha det så bra.
Vov o kram!

Amanda sa...

Tack så mycket! Mår mycket bättre och är i farten igen!

Vilken härlig natur! Jag önskar verkligen att jag bodde närmre riktig skog. Det är något jag ska prioritera nästa gång jag flyttar.

Lycka till med pånyttpåpälsandet ;)

Anonym sa...

Blev det nakenhundar sen ;)...
Kram Annelie

veronica sa...

Härliga bilder, men Pie har redan premiärbadat, fast i lervatten men bara för att Moa pulitacklade henne. Konstigt att hon gjorde det 2ggr, hhmm. Baktanke kanske.

Sara sa...

Jag håller med...premiärbadet kan vänta för egen del.

Kram

Leif sa...

Inte alla hundar gillar att vårbada. Länk

Leif sa...

Marcel undviker närkontakt med vatten så länge han kan om han verkligen inte måste badas, typ har lyckats smutsa ned sig alltför mycket.

I så fall brukar det gå bra med vältempererat vatten. Han kommer självmant och vill badas. Jag har en sån där hundfön som katten gillar även fast den bullrar. Det är väl varmluften.

Att pälsdjur släpper hår är välkänt, så gör även katten. Men under vintern har Marcel med jämna mellanrum fått en äggula som tillskott till sina middagsmåltider, vilket verkar ha en synnerligen god effekt på hans päls och är något som han gillar. Den blir hur fin som helst. Jag tycker mig inte längre märka han släpper hår. Det är ovanligt lite. Kanske är det för han förbereder sig för en kall sommar? (Siameser har ingen underpäls och är med andra ord dåligt vinterklädda).

Ekologiskt kött ingår också i hans kost. Det äter han med mycket stor aptit. "Slow food" kallas det för men han slukar det i löpet av ett ögonblick.

Äggulorna kommer från Ærøska skrabehöns, dvs utegående. Har kostsammansättningen med äggula samma effekt på hundarnas päls?

Christina Klosterberg sa...

Tack för kommentarer. länken med de mindre badglada hundarna ger upphov till många skratt. Och ja, rå äggula är det många som ger till sina hundar.

Eva sa...

Här fäller J så jag börjar undra om han vill fjäska in sig hos Cruella:) Är supertovig o eländig nu så helgen är bokad...:(
Nu ska jag kolla butiksadress för länk:)

Hanne sa...

Du? Christina? Ska inte vi ta och träffas IRL? Är så nyfiken på dig och de dina!!!!!