fredag 15 april 2011

Jaaaa, det blev AAAAAAAAAAA!

Nu är Minou (Csigora Karaoke Queen) hd-röntgad och det blev A. Är så glad, men samtidigt sorgligt för det innebär att hon kommer bli såld till en uppfödare i England. Minou har en väldigt bra stamtavla och jag har lagt ner mycket pengar, arbete och energi för att få fram så bra kuvasz som möjligt. Minou är inte bara trevlig utan en riktig skönhet även om hon behöver lite mer tid för att fylla ut sin kropp.


Så varför sälja en så bra tik? Det största skälet är att jag av hälsoskäl har svårt att orka med de stora hundarna nu. Tänker jag med hjärtat så skulle jag ha huset fyllt av kuvasz men om jag ska vara förnuftig så inser jag att jag inte orkar som förr. Minou kommer dock inte flytta förrän i sommar. Hon ska nämligen inte flytta själv utan tillsammans med Eira. Det är också en väldigt bra tik. Hon kan dock inte testas om hon har utvecklat antikroppar mot rabies förrän i slutet av juni. Trots att Sverige räknas som ett rabiesfritt land får inga hundar flytta direkt från Sverige till England utan hundarna måste vänta 4 månader efter sista rabiessprutan innan de kan ta blodprovet.


Det som känns skönt är att Eira och Minou är så bra kompisar, det känns bra att de flyttar ihop. Helst hade jag velat ha kvar dem hemma eller hos en fodervärd men tyvärr har det inte dykt om någon riktigt bra fodervärd till dessa tjejer :(  Det är ju ett stort ansvar att vara fodervärd, detta är ju två riktigt bra tjejer som ska ställas ut, tränas och hållas i allra bästa skick. Men nu ska de alltså flytta till en uppfödare i England. Som det är nu finns det ingen kuvaszavel i England så dessa tjejer kommer bli starten på  kuvaszuppfödning i detta land.


Jag kommer också köra över med dem själv och se till att de får en så bra start som möjligt. Deras nya matte har ett trim och arbetar med hundar och de har en stor inhägnad tomt till sina hundar och Eira och Minou kommer bo tillsammans med sin nya familj. Det känns skönt att de inte ska flytta ännu så jag har lite tid att ställa om mig. Jag har haft kuvasz i nästan 20 år och nu kommer det inte bli så längre, ja vi har ju vår gamla tik Czabina förstås. Och dessutom huset fullt av puli. Det är ju en betydligt enklare hund, lydiga av sig själva, sticker inte efter spår, håller sig till sin flock, fäller inte och betydligt mindre än en kuvasz. Men ändå, det är något visst med en stor hund... Och det är inte heller så lätt att skiljas från de hundar som bott hemma länge...

10 kommentarer:

Eva sa...

Jösses! Här kan man väl verkligen tala om "dubbelbottnat"?
Du mister sällskapet av 2 fina tjejer, men de får å andra sidan bli stamtikar till den engelska stammen.
Blir ju liksom både GRATTIS och lite snyft...

Katarina sa...

Man måste vara pragmatisk ibland även om det smärtar. Hoppas och tror att dina vackra tjejer får det bra i England.
Kram!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Du gör säkert rätt och du kam verkligen vara stolt över din insats för rasen.
Ulf

Sofie sa...

Vad tråkigt att du inte kan ha dina fina tjejer kvar men vad roligt samtidigt att de kommer att vara grund för kuvaszen i England. Trist när kroppen säger nej men man måste ju lyssna på den i första hand synd nog. Förstår att du tycker att Pumin är mycket lättare. Nu har inte jag så stora hundar som dina men de tar plats och det är svårt att lämna bort dem. Alla kan inte ta dem för de är inte så klena som de ser ut :) Har bestämt mig för att i framtiden ha en faraohund och en liten hund för att det skulle underlätta massor.

Grabbarna boys sa...

Dina vackra tjejer kommer säkert få det bra.
Härligt att du kommer följa med dem till sitt nya hem dessutom.
Det måste kännas bra som "matte" till dem då att veta hur de kommer att bo mm.
Vov o många kramar från grabbarna boys o deras matte.
Vilgot hälsar att bädden är superskön.

Quila o Ronja sa...

Det måste kännas så underbart, att som uppfödare lyckas få fram så fina hundar. Att dom sedan är starten på rasen i England är ju helt galet roligt. Som "privatperson" är det svårt att tänka sig lämna iväg hundarna, men jag förstår ju att det är ett måste.
Visst är det mera jobb med stora hundar, men när jag inte orkar, vet jag inte vad jag vill ha för ras i stället?
Ps. Supersvampen....vilken uppfinning!!! Så himla bra. Använde den vid badet, vilken skillnad mot innan. Enkelt, samtidigt skön massage. Hundarna älskade den. Tack igen, den här kan jag inte vara utan.
Kram
Susanne

Quila o Ronja sa...

Glömde ju.....GRATTIS till AAAAAA!
Ha en skön dag
Kram
Susanne

Tassintryck sa...

Grattis till ett så fint resultat och BRA JOBBAT! Ett varm tack för din fina hälsning hos mig och tanken om mig också.
kram från mig
/maria

Anonym sa...

Oj så sorgligt! Förstår dig...
Men va roligt att det är från DIN uppf. som starten börjar i England!!! :)
Hoppas verkligen de får det bra, men det tar jag för givet att du kollar upp nooooga ♥♥.
Går nog bra för dem i England, sorgligt för er dock. Grattis till A!
Kram kusin Annelie

Lotta sa...

Jag kan inte annat än att ge mina varmaste Gratulationer............ Kram/Lotta med en hög vita väktare;-)