fredag 4 februari 2011

Choklad som hälsokur

I media har man under de senaste åren kunnat läsa om chokladens goda egenskaper. Hälsobilgana i Aftonbladet beskriver chokladen som rena hälsokuren. I allafall för människor. Det är ett exempel på hur vi aldrig kan prata om något som enbart farligt eller nyttigt. Det beror på personen ifråga samt vad man undersöker. Men som extrem chokladälskare tar jag ju gärna till mig de här forskningsrönen:
  • innehåller nyttiga antioxidanter
  • minskar risken för havandeskapsförgiftning
  • sänker det dåliga kolesterolet
  • höjer de goda fettsyrorna
  • sänker blodtrycket
  • dämpar ångest
  • gör oss piggare
  • hindrar bloproppar
  • bra för immunförsavaret

Allt detta har olika forskare kommit fram till och det är framförallt den mörka chokladen, själva kakaon som innehåller större mängd teobromin men också själva oljesyran som innehåller omgega-3. Men kakaon innehåller även massa nyttiga ingredienser som magnesium, vitamin A och E, fosfor, järn, kalium, selen mm. För den som inte gillar mörk choklad kan jag säga att det även finns forskning som visar att den ljusare chokladen är bättre!

Tänker att det kan bli en riktig chokladhelg - men förstår samtidigt att det nyttiga ingredienserna snabbt kan bli onyttiga om det överkonsumeras. Men faktum är att jag mer och mer börjat gilla mörkare choklad som inte är lika söt.

Sen finns ju det forskning som visar att även alkohol är nyttigt - men även här i måttliga mängder. Det får kanske bli en bit choklad och ett glas rött vin ikväll.

Vi som har hund, vet dock att choklad är giftigt för hundar. Det är ämnet teobromin som vissa hundar visat sig vara känslig för. Små mängder brukar dock inte vara någon fara. Jag kan dock inte hitta någon forskning på detta område, det finns kanske ämnen i choklad som är nyttigt för hundar också. Men innan några sådan resultat kommer vågar jag inte chansa. För visst är det så. Vi människor stoppar i oss massor av saker som är onyttigt och skadligt men när det gäller våra djur - då är vi mer noggranna!

Det bästa med att äta choklad är att man inte borde få ångest av det då chokladen sägs dämpa just ångest;)

Se också: GP, Nyfiken vital, Aftonbladet, Nyhetskanalen

4 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Bra,sa Nelson. Om choklad är giftigt kanske man kan få en slurk vin!?

Ebba & Molly sa...

Mörk choklad satsar jag på - såå gott!

Katarina sa...

Härligt att något så gott också kan vara nyttigt!

Eva sa...

Fick för länge sedan veta att något av ämnena i choklad kan man få brist på vid mens, det är därför man kan bli så extra sugen just då.
Det var forskning som jag mer än gärna tog till mig...:)