fredag 4 februari 2011

Överdos rimadyl

Här satt jag och drömde om en bit choklad och ett glas vin. Så blev inte fredagkvällen. Istället har vi haft ett omedvetet självmordsförsök. Min underbara lilla svarta puli Siouxsie fick vara på mitt kontor medan jag skulle iväg och hämta min dotter som kom med bussen som stannar en halvmil bort. När jag kom tillbaka hade Siouxsie klättrat upp på skrivbordet och bitit upp en nästan full burk med Rimadyl avsett för en vuxen kuvasz på 35 kilo. Trots den barnsäkra låset hade hon tuggat upp locket. Dessa tabletter är smaksatta för att hundar ska gilla att tugga i sig dem. Det är inflammationsdämpande och smärtstillande medicin.

Det blev ilfart till djursjukhuset. De tog in oss direkt och hon fick en injektion för att få henne att kräkas. Hon hade redan hunnit kräkas i bilen på vägen in men nu fick hon kräkas tills det inte gick mer. Stackars lilla Siouxsie. Hon var helt slut. Tyvärr kunde vi inte hitta alla tabletter men de hade antagligen lösts upp. Men då det i maginhållet fanns mat och dentalstick intaget långt före rimadylen trodde veterinären trots allt att allt kommit upp. Plastbitar från locket till rimadylburken kom också upp.

Vi fick ta blodprov för att kolla hennes värden så att inte exempelvis levern tagit skada. Hon kommer sedan att få ta om dessa prover om 2 veckor. Tyvärr finns ingen forskning hur allt detta kan påverka valparna via modersmjölken. Jag kommer dock inte låta henne få vara med valparna de närmaste 24 timmarna. Det kan nämligen ta så lång tid innan en förgiftning kan bryta ut. Hon har även fått kol som ska motverka eventuellt gift kvar i kroppen.

Detta är så hemskt. Så slarvigt av mig att låta bruken stå framme. Hade precis medicinerat min ena kuvasztik som har en öroninflammation I all stress hamnade burken på skrivbordet istället för i medicinskåpet. Min uppmaning till alla er andra. Var försiktig var ni placerar hundens medicin, särskilt goda tabletter som Rimadyl. Tänk på att hundar har vassa tänder att bita sönder medicinburkar.

Nu kommer jag vaka över min prinsessa och hoppas verkligen att allt gift hamnade på golvet hos veterinären. Konstigt att jag i förra inlägget pratade om chokladförgiftning. Så händer detta! Är glad att jag upptäckte det hela så fort och att veterinären tog emot oss så snabbt.

8 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Oj, stackars er. Både hunden och du, men ingen kan förutse allt. Olyckor händer. Håller tummarna att allt går bra.
Ulf

Katarina sa...

Fy, så otrevligt för er! Hoppas verkligen allt går bra!!!

Eva sa...

Alla tankar hos/med er!!!
Attans vad man inte tänkler på att jyckarna ska vara intresserade av! När J nyss kopmmit hit, varit kankse 10 dgr, första gång jag lämnat honom och Kasper ensamma nååågot längre... Han hade lyckats få tag på en nåldyna på en höjd som han aldrig senare testat på!
"Syns inte på röntgen - du får se om något händer de närmaste 2-3 månaderna!" sa' vet.
Jag funderar fortf när han är knasig i magen.

Quila o Ronja sa...

Nej, vad hemskt. Hoppas verkligen att hon inte blir dålig, att det mesta kom upp.
Håller tummarna
Susanne

Susann Högman sa...

Hej! Hoppas hon mår bra nu! Detta hände mig också - när vår hittehund öppnade posten... Min kompis hade skickat ett handfull Rimadyl i väntan på veterinärbesök. Egentligen onödigt att tabletterna ha så lockande leversmak, tycker jag.
susann
(Tora-Irunn hälsar!)

Tassintryck sa...

KRAM. Bra att ni fick så snabb hjälp. Det är A & O i såna här fall kan jag tro.
kram från mig
/maria

Brita sa...

Så hemskt! Kommer ihåg när skrållan fick tag i råttgiftet och vi fick åka in i ilfart till vet. Jag förstår hur du känner dig. Det vill man inte vara med om. Tur att hon kräktes och jag hoppas innerligt att hon har fått ur sig all gift. Håller tummarna.krama om:)

Anonym sa...

Åhhh fy vilken mardröm!!!
Skönt att allt gick bra och att hon är ok nu! Puh..
Kramar kusin Annelie