torsdag 7 oktober 2010

"Snälla hundar"

När jag var i Stockholm senaste reflekterade jag över hur många lösa hundar det var, inte enbart i större parker, utan invid barns lekplatser, på trottoaren, i motionsspåret och på många andra offentliga platser som inte kan betecknas som rastplats för hund. Ibland var hunden långt ifrån sin matte/husse. När jag hade rastat mina hundar, som är riktiga lantisar, fick de gå kopplade på trottaren hem. När jag bad en person koppla sina hundar fick jag svaret: "Hunden är snäll!"

Vadå snäll? Kan man säga så. Beror inte det på situationen? Och om nu mina hundar inte vill hälsa på andra hundar, vad hjälper det att den lösa hunden är sk snäll? Jag irriterar mig också på alla hundar i flexikoppel som tillåts skälla och göra utfall mot andra hundar. För en hund från landet med hundens ursprungliga signalsystem i behåll blir det otroligt stressande med så många "ouppfostrade hundar" omkring dem. Nu pratar jag om hundar och raser som betraktas som "snälla". Men jag undrar om det inte är dessa hundar som får icke hundägare att bli irriterade

Tyvärr tror jag att det är dessa hundar och framförallt hundägare som slår över på "farliga hundar" debatten. Jag tycker man ska respektera att alla inte vill ha en hund i knäet eller möta en lös hund på trottoaren. Dessutom tycker jag väldigt synd om alla som är rädda för hund. För dem hjälper det inte att husse eller matte ropar att hunden är snäll! Är man hundrädd kan man också uppföra sig på ett sådant sätt att hundar kan bli provocerade Får man panik så kan man reagera med att fly eller faktiskt också sparka mot hunden. Något som skulle kunna orsaka en tråkig olycka.

Har precis läst en jättebra bok om hundrädsla. Den heter Hundrädsla - om hundar och människor. Boken inleds med att sociologen Carin Holmberg beskriver sin hundrädsla, den panik hon kände inte för vissa situationer och hur irrationellt man som hundrädd kan uppföra sig. Vidare består boken av ytterligare tre kapitel där psykologen Erica Strucel beskriver den psykologiska processen för hundrädsla och fobier. Hon tar även upp metoder hur hundrädsla kan botas eller åtminstone förbättras. Vidare Skriver etologen Ingrid Tapper om hur djur reagerar på hundrädsla. Till sist avslutas boken av att historiken Lisa Gåsmark beskriver om rädsla för makten över hunden. Det var en så intressant bok som fler hundägare borde läsa, alltså inte enbart de som är hundrädda.

Avslutningsvis vill jag säga att det kanske inte är enbart de som betraktas som farliga hundar som är problemet i samhället. Kanske är det alla dessa hundägare som går omkring med vad de tror är en snäll hund. För enligt mig så finns inga enbart snälla eller farliga hundar. En farlig situation kan uppstå oavsett om hunden betraktas som snäll eller farlig. Min uppfattning är att hundägare borde visa större respekt för att att det finns människor som är hundrädda eller inte vill ha en lös hund hoppande på sig.

CSiGORAs HUNDbutik tar ställning för hundrädda människor. Hundägare borde hålla sin hund kopplad på offentliga platser med många människor. Det finns även hundar som är rädd för andra hundar. I många länder har man även munkorgstvång på offentliga kommunikationer. Vad anser du?

11 kommentarer:

Katarina sa...

Bra skrivet! Instämmer i vartenda ord! Jag blir så arg när lösa hundar kommer framspringandes till mina hundar och matte/husse, som uppenbarligen har noll koll på hunden, står någonstans och ropar 'han är snäll'... Det hjälper väl inte mina hundar om de är kopplade att hunden är 'snäll'...

Eva sa...

Instämmer också!
Jag brukar numer ropa tillbaka "Men det är inte mina!!"
Ok att det får en del att senare gå omvägar om mig och mina killar, men det struntar jag faktiskt totalt i!
(O A som nu är 1.5 kan faktiskt få lite idéer, så lös mot honom ÄR ingen god idé)
Jag tycker detta blivit mycket värre här i Sthlm de senaste 5-8 åren. Tror ibland det hör ihop med den allmänna egoismen: MIN hund och JAG ska minsann göra som VI tycker är bäst! Andra får anpassa sig!
Håller också med dig om att debatten om farliga hundar nog delvis kan komma ur detta. Men det är lättare att ge sig på 25-årige Mickes amstaff än att klaga på 50-åriga fru Perssons jack russel. (Har staffen bara en bra ägare kan jag vara oroligare för jr:en...)

Quila o Ronja sa...

Kan bara nicka och instämma.
Bra skrivet :-)

Allt gott
Susanne

Sara sa...

Håller med alla föregående skrivare. Det finns ju faktiskt en vinkel till, till att man inte vill ha hund inpå sig och det är allergier.

En hund i koppel kan ju dessutom få för sig att försvara sin matte/husse som håller i, i andra änden, det har ju hänt.

Sara!!

Tassintryck sa...

Ja, ibland blir man mörkrädd för hur lite hundspråk en del vill lära sig och är så blåögda. Man kan ju alltid dra till med att "men min hund har kennelhost" eller annat. Det är dock tråkigt att man ska behöva göra det. Respekten att fråga först (om man nu kan tänka sig att hundarna får hälsa på varandra) ska ALLTID finnas. Och att ha sin hund i koppel när den andra hunden är kopplad tycker jag absolut vore bra. Kan ju vara ganska provocerande för den som "sitter fast" när det kommer en lös hund och kan förstärka en osäkerhet. Ang flexikoppel så är jag ganska allergisk mot dessa. Håller med andra ord med om allt i det du skriver. Tack för tips om läsning också.
SV: Joru, det är vardagslyx som heter duga att ha en PDW=Personlig Dog Walker ;-).
kram från mig
/maria

Anonym sa...

Jättebra att du skrev om detta, det tycks bli ett allt större problem i Sthlms- omr. Även här hos mig 2,5 mil utanför! Min hund har blivit påflugen 3 ggr av lösa Amstaffar som varken nosar av eller varnar innan, alla har varit vad ägaren ropar som "snäll" och alla var tikar, jag har en hane. Nu ropar jag typ "neej, koppla hunden!!" när jag möter lösa hundar, jag säger ibland att min hund är nyopererad, vilket får de att koppla sina hundar fort hehehe....
Kram kusin Annelie

Anonym sa...

Skulle vara kul att låna den boken. Och lösa hundar, ja Rufus gillar inte andra hundar (och andra hundar gillar inte honom) du vet hur det går.
Alice

Quila o Ronja sa...

Det kan gå riktigt illa, om man inte håller hårt i kopplet. I söndags blev en liten 10 veckors valp ihjälsparkad.

Har skrivit lite om det.

Allt gott
Susanne

Ewa o Hoffi sa...

Det där vackra huvudet skulle kunna vara vår "lilla" tös, Min ögonsten Hoffis. Det finns en liten konvex ytternos som inte mitt Lillhjärta har. Annars väldigt lik.
Hoffi hälsar till "gammelmatte" Hon är pg nu efterop/Ewa

Christina Klosterberg sa...

Tusen tack för alla kommentarer. Verkligen otäckt med den lilla valpen som blev ihjälsparkad. Snacka om att vi människor tappat den naturliga kontakten med naturen och dess djur, om nu hund kan räknas hit förstås;) Skönt att höra att Hoffi är på G igen.

Anonym sa...

Ser att det här är en gammal tråd. Jag instämmer helt och ville bara lägga till att min pojkvän och jag brukar gå på bilmarknad/loppis nästan varje vecka. Där brukar det vara jättemånga hundar, de är på koppel men utan munkorg, vilket jag tycker är obehagligt och kunde inte förekomma i andra länder.Kul att du sysslar med ungerska hundraser, de är riktigt roliga, jag har själv haft en kuvasz. Mvh, Krisztina