onsdag 7 juli 2010

Ultraljudstandborste

Jag har skaffat ny tandborste till mina hundar men de har inte fått den ännu. Det är en ultraljudstandborste som vibrerar i väldigt hög hastighet. Veterinärkliniker brukar ta bort tandsten med ultraljud så när jag fick höra talas om en ultraljudstandborste så blev jag intresserad. Tandborste införskaffades men jag ville prova den själv innan jag började rengöra hundarnas tänder. Det känns väldigt rent och på något sätt mjukt i munnen. Går inte att jämföra med vanliga eltandborstar. Den här känslan är annorlunda. Man ska inte borsta utan enbart föra tandborsten efter tänderna. Helst ska man använda en skummande tandkräm. Hundarna kan känna sig blåsta, den här tandborsten vill inte jag bli av med.

Borsten funkar visst även till juveler. Och då mina hundar också är mycket värdefulla så har jag bestämt att de ska få en egen ultraljudstandborste! Känner inte riktigt för att dela tandborste med hundarna då de ska ha en leverpastejsmakande tandkräm... Kan inte säga något om den långvariga effekten ännu. Återkommer när jag provat tandborsten på hundarna. Ska försöka ta lite närbilder då! Här kan ni läsa mer om hur en ultraljudstandborste fungerar och var jag köpt min borste:

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha roligt skrivet ;)
Verkar urbra!
Kram Annelie

Leif sa...

Skoj att ultraljudet börjar nå utomös. Det är verkligen ett effektivt sätt att borsta tänderna. Ultraljud skakar loss placket och dräper alla bakterier (inklusive virus) i munnen. Roterande/oscillerande tandborstar är numera gammeldags.

Min katt gillar att borsta tänderna med ultraljud. Man borstar egentligen inte, mera för tandborsten längs tänderna och tandköttet. Med en vanlig gammeldags tandborste hade det inte alls gått att borsta tänderna på katten, inte ens värt att försöka och i så fall hade jag blivit strimlad på nolltid. Men nu spinner han och trycker sina tänder samt tandkött mot den.

Pga försiktighetsskäl har jag bestämt att det tsv. högst får bli en gång i veckan för katten.

Med ultraljud borstar man på ett helt annat sätt. Tandköttet masseras på cellnivå och tandfickor elimineras. Ultraljudet kommer åt överallt. Således är den även bra för oss människor.

Öns veterinär och hela hans familj borstar numera sina tänder med ultraljud (två vuxna och tre barn).

- Klart det, säger katten som menar att ingen veterinär skall behöva ha en sämre tandborste än vad han själv har.

Anonym sa...

Hej Christina
Har hittat till din blogg och läser med stort intresse, vilken fantastisk blogg för en hundälskare.
Fångades dock av det här inlägget och vill nu höra hur det har fungerat med ultraljudstandborsten? Har nämligen två små Coton de Tuléar som INTE gillar tandborstningsstunden!!

___lotta

Anonym sa...

Hej,

Var får man tag på denna tandborste?

Christina Klosterberg sa...

Tandborsten köper du här: http://araneo.org.uk/index.php/dental/ultrasonic-toothbrush.html