onsdag 2 november 2011

Som hund och katt

Som hund och katt är ju ett gammalt uttryck för riktiga ovänner. De flesta av oss som har både och vet dock att hundar och katter kan bli riktigt bra vänner. Mina hundar gillar våran katt men inte katter i övrigt. De är så roliga att jaga när de springer. Men att det finns hundar som går längre än så är nog inget vi hundägare tycker är konstigt. Inte så att jag tycker det är bra men det är sådant som kan hända. Jag vet flera hundar som tyvärr bitit ihjäl katter. Det är inget man talar högt om. Men det förekommer. De flesta katter brukar dock vara duktiga på att hålla sig undan. Vår katt vet exempelvis vilka hundar hon ska passa sig för och när det är ok att gå fram och hälsa.



Såg i en nyhetsnotis i Kristianstadblandet att en katt blivit ihjälbiten av en hund. Det som irriterade mig var som vanligt rubriken "kamphund bet ihjäl katt" och det visar sig att ett vittne tyckte att det såg ut som en sådan hund! Nåja, låt oss lägga "kamphundsdebatten" åt sidan för den här gången. Det var en rad andra saker som jag började fundera på i samband med detta.

I artikeln står att hunden ifråga var kopplad och nu är hundägaren polisanmäld.  Hur långt koppel har man egentligen om hunden kan bita ihjäl en katt? Och även om man har strikt ägaransvar för en hund, vad är det som gäller om katten ifråga är lös? Jag har funderat lite på vad som händer om en främmande katt tar sig in på tomten till mina hundar. Om det är en människa så vet jag att det är jag som är juridiskt ansvarig även om det är en inbrottstjuv. Men vad gäller när det är andra djur med en ägare?


Jag har ju hundar med påtaglig vaktinstinkt så de är ju inte särskilt glada oavsett vem som kommer in om det inte är jag som släppt in dem. Annars måste jag säga att mina hundar har stort tålamod med de flesta olika djur. Och de gillar vår katt Vera. Det gör vi alla. Om någon hund skulle bita ihjäl henne skulle även jag göra en polisanmälan. Frågan är dock vad som gäller om hon går in till någon granne med hund som ogillar katter?

Vera, världens finaste katt:



Hund och kattbilderna, förutom på katten Vera, är hämtade från nätet

Ta också en titt i CSiGORAs HUNDbutik som har massor av fina saker till både hund och katt. Bland annat så söta matskålar och riktigt mysiga hundbäddar. 

7 kommentarer:

Grabbarna boys sa...

Våra cockrar bryr sig inte om katter överhuvudtaget, men med vår golden Athos var det helt tvärtom.
Han höll på att bita ihjäl grannens raskatt en gång.
Ingen kul alls men det slutade som väl lyckligt.
Hur vi än försökte vänja honom vid katter så gick det inte, däremot struntade han fullständigt i våra kaniner och marsvin!!
Jag vet ej vad som hänt om han bitit ihjäl katten(som vi dessutom fick reda på att vara oföräkrad.
Inget jag vill tänka på knappt!
Ha det så bra.
Vov o kram!!

Livet och vardagen sa...

vi har precis skaffat katt i familjen, har haft katt och hund förr och det går jättebra. Om en lös katt går in på en tomt där det finns hundar, då kan knappast ägaren till hundarna bli straffad. Har man en lösspringade katt så måste man vara medveten om att den KAN bli skadad eller dödad av bilar, rävar mm.. Vill man ha 100% koll på sin katt får den gå i lina som en hund. Men jag begriper inte hur hunden kunde bita ihjäl katten om den var kopplad. Vad är det för katt som går fram till en främmande hund? Verkar vara helt emot kattens instinkter enligt min erfarenhet.

Team Nelson / Ordringen. sa...

Nelson jagar glatt bor katterna som promenerar över hans gräsmatta. De vet var de ska smita igenom häcken och är hur coola som helst.
Vid ett tillfälle kom en katt alldeles för nära honom och då förvandlade den sig på nolltid till en fräsande "skallerorm" och Nelson förstod att det skulle göra alldeles för ont att ge sig på den katten.
Sen måste det ha varit extremt olykliga omständigheter om en kopplad hund harihjäl en katt. Håller med : hur gick det till??
Ulf

Team Nelson / Ordringen. sa...

Jag vet att det heter "olyckliga" och "harihjäl" det var ett nytt ord.:) Förlåt slarvet.

Quila o Ronja sa...

Den frågan skulle jag också vilja ha svar på. Vad som händer om en katt kommer in på en tomt med hundar, som biter ihjäl den katten.
Quila o Ronja har inte något emot katter alls, men jösses, så kul det är att jaga en katt som springer ;-)
Kram
Tack

Leif sa...

I somras var Marcel upp till Luleå 14 dagar. Där visade han en långhårig schäfer med plackproblem hur man borstar sina tänder med ultraljud. Hunden ville inte vara ett dugg sämre än katten och började borsta direkt. De två blev snabbt bästa vänner och var sedan med varandra varje dag. Det var den första gången Marcel mötte en stor långhårig schäfer.

En dansk veterinär som hade flyttat dit upp rekommenderade "kattens tandborste" som förebyggande efterbehandling för att ordna till tandköttet, tandfickorna vilket inte veterinärens "akuta ultraljudsbehandling" klarade. Hunden sövdes medan veterinären fick arbetsro att med sin ultraljudssstav skrapa bort tandstenen.

Under två veckor med daglig borstning såg jag förvandlingen. Hunden fick alltmer energi och blev gladare. Samt att hundens tandkött blev betydligt friskare i takt med tandfickorna krympte. :-)

Några veckor senare hemma på ön när jag och katten gick förbi hotel Ærøhus och deras uteservering. Fick jag syn på en familj som satt och åt middag med sin stora långhåriga schäfer sittandes bredvid bordet.(Jag tror den var kopplad). Marcel såg också detsamma och kutade genast dit glatt för att hälsa på hunden. Kanske i tron att det var hans kompis från Luleå.

Marcel är en försäkrad siameskatt. Försäkringsbolaget säger "ingen kattsele heller ingen försäkring". De kräver att han skall vara under uppsyn och kopplad. Speciellt under turistsäsongen. Vilket är långt ifrån det lättaste med egensinniga katter. Han finner sig för det mesta att gå i kattsele, vila i sin resväska när vi är ute och reser, osv. Men inte alltid. En tidig morgon nu i höstas i Helsingborgstullen blev han less och stack av. Jag vet inte riktigt varför.

Tillbaka till hotellets uteservering och kattens möte med den långhåriga schäfern. Barnen som satt och åt flög förskräckta upp så besticken flög och porslin välte.

- Akta, hunden hatar katter och dräper dem!!!

Katten stannade förundrad metern framför hunden.

- Nej, det var nog ändå inte kompisen.

Hunden satt kvar och såg lika förvånad på Marcel. Sen var det inget mer med det och vi gick vidare för att hälsa på kattens orientalkompis som bor i hotellet.

Linan i Marcels kattsele är 8 m, och när en katt rusar går det undan. Man har sällan en chans att hinna ingripa om något skulle hända. Jag tror de flesta normala hundar aktar sig för att gå i slagsmål med en katt. Men att busa med varandra kan de. Djur är kloka, var och en på sitt sätt.

Anonym sa...

De där bilderna är helt fantastiska Men en katt ute i det fria lever farligt, fr a om en Kuvasz kommer förbi :´-)