onsdag 21 juli 2010

Här bor vi

Vi bor i Berg mellan Växjö och Lammhult i södra småland sedan drygt ett år tillbaka. Innan dess har det här huset stått tomt i många, många år.

Vi har försiktigt börjat att renovera lite i taget. Eftersom det är ett tegelhus behövs inte så mycket underhåll på utsidan mer än att vi ska måla fönster och andra trädetaljer.

Vi har hägnat in baksidan åt hundarna där de får busa, gräva och röja så mycket de vill. De älskar att springa runt träden och på varma sommardagar krypa in och gömma sig under någon buske.

Framsidan har vi i första hand vigt åt oss människor och det är här jag börjat gräva fram en trädgård som sovit i många, många år. Det är roligt när man börjar riva i ogräset och hittar rosenbuskar och annat spännande. Bland annat har jag börjat gräva fram en gång av ölandssten som gömt sig under gräset.

Jag känner mig nästan som en arkeolog i min egen trädgård. Kanske så hundarna känner sig också? Vi har iallafall delat upp det så att hundarna får gräva på baksidan och jag på framsidan.

Det är vår puli Charlie som avgör vilka som ska släppas in, till sin hjälp har han 3 andra alarmklockor plus två kuvaszer som rycker in om det skulle behövas.

Katten Vera gillar att softa på altanen eller på den kalla stentrappen, när hon inte jagar möss. Det är Vera som är bossen här hemma över såväl oss människor som över hundarna.

4 kommentarer:

Katarina sa...

Vilket härlgit ställe för bade två- och fyrbenta! Vad kul det måste vara att återuppväcka trädgården också - härligt att du räddar den fina stengången. - Så många hundar ni har - det visste jag inte!

Josefin sa...

Skiljer sig mudi och puli mycket åt till sättet?

Christina Klosterberg sa...

Jag skulle säga att mudin kanske är mer aktiv men det är ju lite olika från hund till hund och vad man vänjer dem vid. Om jag vore du skulle jag ringt ner till djurskyddet i Malmö.

Anonym sa...

åh vad mysigt ni har allihop!
Visste inte att det fanns en kisse oxå :o)
Kram Annelie