lördag 24 juli 2010

Ledarskribenter

På gårdagens ledarsida i Dagbladet Nya Samhället samt ledarsidan i Länstidningen i Östersund skriver Kalle Olsson en riktigt bra ledarspalt om den senaste debatten kring rasförbud, kamphundar och hundlicens under rubriken: Sätt strypkoppel på Hundägarna. Den är saklig och välskriven och ringar in den problematik som finns mellan människor och hundar i samhället. Jag gillar särskilt dessa rader: Ponera då att Mats Odell lyckas övertala sina regeringskollegor, vad skulle effekten bli? Kommer typerna som i dag använder sina kamphundar för att sprida skräck att övergå till mysiga hemmakvällar med sina nyinskaffade katter?

Det som gör Kalles artikel så intressant är att han inte ens är hundägare utan försöker förstå problematiken ur ett samhällsperspektiv. Det är engagerande när ämnet hund hamnar på ledarsidorna då det lyfter upp dem till en del av den politiska agendan och därmed något som man bör ta på alllvar. Jag tycker det är konstigt att inte fler ledarskribenter diskuterar hundens roll i samhället. Den enda jag hittar vid en snabb sökning är Sakine Madon i Expressen som den 15 juli tar upp ämnet och riktar fokus mot de loka bostadsbolagen som enligt henne borde vara de som ska bestämma vilka hundar som ska finnas i deras område.

Här hemma bestämmer som tur är jag. Med två kuvaszer och fyra pulisar hade jag nog inte varit så populär hos bostadsbolagen. Förvisso kan jag förstå att man inte bör ha så många hundar i en lägenhet men att inte få ha hund överhuvudtaget finns inte för mig.

7 kommentarer:

Grabbarna boys sa...

Hejsan!
Tack för den fina kommentaren i min blogg.
Men, vilken intressant blogg du hade.
Jag har suttit och läst en hel del och kommer självklart att läsa mer.
Ja, ett liv utan hund vad vore det.
Väldigt, väldigt tråkigt tror jag!!
Det där med ultraljudstanborst lät intressant, det måste jag kolla mer om.
Ha det så bra.
/Patricia

Katarina sa...

Tror inte ett generellt hundförbud någonsin kommer bli aktuellt. Och knappast inte ett förbud mot kamphundar heller. Det är helt enkelt alldeles för svårt att lagstifta om vad som är kamphund och vad som inte är det. (Hur många procent av generna skall till..?)

Läste glädjande nog att en hyresgäst som klagade på störningar från en granne som hade kennel, hade fått avslag. I två instanser.

-Kul att du gillar mina rosor - det gör jag också! : )

Team Nelson / Ordringen. sa...

Upptäckte att min kommentar blev för lång, så jag skrev på min blogg istället. Kika där.
Ulf

Nathalie sa...

SV: tack! Ja det var en väldig överrasking att grannarna var så snälla och hjälpsamma, och ja vi har (än så länge) sluppit regn och nu börjar till och med solen titta fram mellan varven. :)

Josefin sa...

Imorgon kl 9 har vi bokat tid hos veterinären :(

Quila o Ronja sa...

Ska bli mycket intressant att se vad som kommer hända med debatten om rasförbud. Och hur det i så fall ska utformas.
Trevlig sida :-)))

//Susanne

Christina Klosterberg sa...

Till Nathalie: Verkar som om Varberg blivit mer än stand och hav för din del;)
Till Susanne: Tusen tack och som sagt debatten om rasförbud får gärna fortsätta - så länge det inte blir genomfört i praktiken!
Josenfin: Jag lider med er, du får gärna höra av dig mellan gråtattackerna. Kram!
Christina