fredag 9 juli 2010

Kuvaszvalpar

Snart berikas Sverige med ett gäng kuvaszvalpar. Den ena kullen hos kennel Csavargo och den andra hos Carlslunds kennel. Två mycket interessanta kombinationer där alla föräldrarna är mentalt mycket bra, har A-höfter, ED ua, ögonlysta utan anmärkning, DNA-testade för PRA-prcd med en inavelsgrad på 0% . Föräldrarna är också svenska utställningschampion. Mer information finns på kuvaszklubbens hemsida. Dessutom har två nya parningar ägt rum med helt nya linjer för Sverige. Det gör mig så glad att uppfödarna anstränger sig för att bredda genpoolen för vår ras. Håll utkik på kuvaszklubbens hemsida! Denna rapport fick jag från Carlslund häromdagen:

Här kommer en hälsning från Gaia och oss övriga på Carlslund. Det kommer inte att bli några valpar förrän onsdag nästa vecka, och jag gissar på 4 – 5 stycken, 3-4 tikar och 1 hane. Hon är väldigt bred över ryggen, men magen har inte börjat sjunka ner ännu. Tar allt med en klackspark och verkar må riktigt bra, idag upptäckte hon en rulle med julklappspapper i en klädkammare, av modellen större som butiker använder för inslagning av paket. Den fick hon ut på golvet, lyckades rulla ut allt papper, transportera in det på mitt kontor, pulvrisera det i små bitar och bäddade ner sig i dessa. Nu när jag sitter på kontoret och svarar i telefon, händer det att kunderna undrar vad som prasslar. Ja nu vet jag var hon tänker föda dem, inte i valplådan i matrummet utan på mitt kontor. Ni kan förvänta er valpar som vid leverans är snyggt inslagna i julpapper!

Fick även några bilder på Gaia och jag sätter 100 kr på att det blir fler valpar än Carlslund verkar tro. Gissar på 9 stycken. Någon som sätter emot?

För mer info om valparna:
Carlslunds kennel (Micke eller Patric):0554-20199
Kennel Csavargo (Sanna):0738906807

3 kommentarer:

Ulrica sa...

Oh ja minst 9 valpar

Micke sa...

Tänk att ni fick rätt, det blev exakt nio stycken.

Christina Klosterberg sa...

Grattis till valparna. Tänk att jag gissade rätt. Nåja, gissade och gissade man är ju en erfaren uppfödare som kan bedöma sånt utifrån magens storlek ;)Tänk att en av de små ska bli MIN.