måndag 12 juli 2010

Hotspot

Alla njuter av värmen utom Siouxsie - hon har fått värmeutslag! Stackars, stackars vår pulitik Siouxsie, under alla päls har hon fått värmeutslag på halsen. Jag trodde först att hon blivit biten eller rivit sig. Det var svårt att se bakom all päls då den även klibbat ihop sig. Hon hade ont, mycket ont så vi åkte in till veterinären. Halsen rakades (=inga mer utställningar på ett tag) Nu ska vi göra ren halsen med klorhexidin (dödar bakterier utan att det innehåller sprit som kan svida). Hon fick också en läkande salva och penicillin.

Eftersom värmeutslagen sitter på halsen kunde hon inte ha vanlig tratt. Hon får istället ha en uppblåsbar ring runt halsen. Det är ju viktigt att hon inte kliar sig. Men under övervakning får hon lufta halsen så mycket som möjligt. Måste säga att det här med ring istället för stor tratt har varit väldigt praktiskt då hon inte springer in och saker eller fastnar som de ibland kan göra med en tratt på huvudet.

Siouxsie är just nu inte glad. Jag förstår henne. Den extrema värmen vi har haft i kombination med hennes omfångsrika päls har varit en god förutsättning för värmeutslag. Fast jag haft hundar i så många år så har jag aldrig haft värmeutslag eller sk hotspot på mina hundar. Nu hoppas jag att värmeutslagen snart är borta så att Siouxsie kan leva upp till sitt stamtavlenamn Ximenes Napsugár (solstråle).

1 kommentar:

Kati sa...

Lilla Siouxsie :( Vi önskar snabb tillfrisknande till henne!

Sista sommaren min hane fick hotspot också. Han fick samma vård, och blev mycket snabb frisk igen. Han hade den på testiklar :/

Den här hettan är lite för mycket till mina pulis också :(