fredag 16 juli 2010

Kamphund

Artiklar med ordet "kamphund" i rubriken har ökat på senare tid. Eftersom man uppenbarligen har svårt att definiera vad det är för ras gissar jag att hundarna i atriklarna rimligen är blandrashundar.SKK har ansvaret för de rasrena hundarna (och faktiskt inte heller är någon myndighet) så är det inte mycket de kan göra. På SKKs hemsida går det iallfall att läsa SKKs syn på rasförbud och det senaste uttaladena från politiskt håll.

Jag gissar att begreppet kamphund i första hand används för att själva ordet rymmer så mycket rädsla, hat och känslor. Man får en bild framför sig av en blodtörstig hund som anfaller allt den ser. Vad jag vet så finns det inga sådana raser i Sverige. Att säga att man vill förbjuda kamphundar innebär att man vill förbjuda farliga hundar som går till anfall. Då kan man inte förbjuda en ras utan man får först fundera om det verkligen finns hundar som uppför sig så här?

I de tidningsartiklar som publicerats den senaste tiden med rubriken kamphund rör det sig ofta om en lösspringande hund. Sen tycker jag förvisso att det låter konstigt att en lös hund oprovocerat skulle attackera en annan hund. Vidare undersökning av själva situationenar visar för det mesta på onormala omständigheter Skulle vi inte kunna förbjuda onormala omständigheter istället? Typ: "förbjud bilar som krockar".

Sen har jag förstått att det finns en mycket liten kategori hundar som tränas att bli aggressiva Det är väl här samhället borde ingripa? Om inte annat ur djurskyddssynpunkt. Detta kan väl inte vara ett värdigt liv för en hund? Att förbjuda vissa raser ger knappast dessa (blandras?) hundar ett bättre liv.

Min slutpoäng är att det är ansvarslöst att använda sig av ett så onyanserat och vagt begrepp som "kamphund". Syftet att använda begreppet är knappast att vi ska förstå vilken hundras det rör sig om utan snarare att väcka känslor. Känslor som säljer lösnummer men som i sina konsekvenser, via politiska beslut, kan drabba ett antal hundraser som med största sannolikhet inte är överrepresenterade när det gäller hundolyckor.

Källor: SKK, Katrineholmskuriren, Södermanlands nyheter, Gävle Dagblad, Östran, Aftonbladet, Aftonbladet, Smålandsposten, Smålandsposten, Skånskan,

2 kommentarer:

Eva sa...

Håller helt med dig!
Har tänkt skriva till ministern som senast kommit med förslag. Här har vi i och för sig haft en blandis av den typ folk kallar "kamphund" som dödat en hund, skadat en annan och bitit en människa som lyfte upp sin hund. (den har flyttat) Men vi har också haft en golden som bitit flera svårt. En jack russel som gjorde utfall mot hundar och faktiskt bet flera människor oprovocerat (jo, jag såg själv 2 tillfällen.).
Det handlar inte om ras men om individ, uppfostran, social träning mm.
Och nej, har inte själv så'n ras, så jag är inte "försvarare". Har sedan 30 år amerikansk cocker.

Nathalie sa...

Håller med dig till fullo, tråkigt att man använder en så allmänbenämning enkom för att sätta skräck i läsarna... I slutändan drabbar det ju bara de så kallade "kamphundarna" och dess ägare!

SV: ja det där med Nordic Camping känner jag igen... Undrar om inte det stod på broschyren jag fick när jag checkade in? Hur som helst är det en kanoncamping vad gäller hundvänligheten! Tack för den snälla kommentaren och för lyckönskningen, det blir verkligen sommaren av våra liv! :)