lördag 3 juli 2010

Oro och stress

I helgen är det IAHAIOs forskarkonferens som tar upp djurs positiva roll för människor. Jag har tidigare skrivit om problematiken med att presentera forskning som enbart fokuserar ett på förhand bestämt resultat. Kanske är det för att jag själv tycker att hundar är så viktiga för mitt liv som jag måste vara extra kritisk gentemot forskning på området.

Idag publicerar exempelvis hd.se en artikel om hur österikiska forskare kommit fram till att barns stresshormon kortisol sjunker om de får träffa en hund. Studien utgick från barn som utsatts för lättare stress slumpmässigt fick träffa en vänlig människa, en hund eller få ett gosedjur. Resultaten visade att hunden var det bästa alternativet för att få barnen lugna om man utgår ifrån kortisolnivån.

Jag tycker givetvis att detta är jätteintressanta resultat och kanske kan det bli mer acceptabelt att använda hundar i vården. Samtidigt så kan man fråga sig hur resultaten blivit om man satt ditt ett datorspel eller något annat som man kan tänka sig att barnen tycker om. För är det inte så att det som är avstressande för en person behöver inte vara det för någon annan? Och ärligt sagt, ibland är mina hundar väldigt avstressande. Jag mår verkligen bra av dem. Men, det finns situationer som de driver mig till vansinne. Undrar var min kortisolnivå ligger på när alla hundar börjar skälla på ingenting.... Trots detta så överväger de positiva stunderna. Och jag tror jag ska ta och titta närmare på zoologen Kurt Kotrschal forskning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om man givit barnen dataspel hade de kanske försjunkit in i spelandet en stund, men det är väl precis motsatsen till vad man vill att traumatiserade barn skall göra? Dataspel är dessutom stressande, inte avstressande, om man ser till vilka signalsubstanser som frisätts.

Christina Klosterberg sa...

Kanske dataspel är ett dåligt exempel men jag tror att det som är avstressande beror på vad man tycker om eller inte. Det finns ju faktiskt hundrädda barn också. Jag tycker trots allt att forskningsresultaten är intressanta men jag anser att det är viktigt att granska alla forskningsresultat med ett kritisk öga. För att man problematiserar ngt betyder ju inte att det är negativt. Verkligheten är sällan enbart vit eller svart.