söndag 21 april 2013

Ett filmtips i jakttider

Trots sol och vårkänslor, vill jag anslå en lite svartare ton här. Ge ett tips som inte kommer ge dig glädje och uppåtkänslor i första hand. Är det OK? I så fall kan du läsa vidare!

Gillade du Watership Down? Eller som den hette i den svenska översättningen: Den långa flykten. Den klassiska och fantastiska romanen med kaniner i huvudrollerna. Författad av Richard Adams. Gillade du den, precis som jag gjorde, vill jag tipsa dig om en film (och roman som förlaga förstås) som gick mig helt förbi då den kom 1982. Men som jag igår blev uppmärksammad på och såg.

En rätt tung historia som ändå får en sån som mig att identifiera mig starkt med huvudkaraktärerna. En flykt är temat även denna gång. Men det är en flykt från ett fängelse, tänkt Flykten från Alcatraz! Eller, ännu mer korrekt, det är en flykt från ett koncentrationsläger, ja ett dödsläger som Auschwitz faktiskt. Aktuell också i dessa tider av människojakt i Boston.

Det är åter animerat - välgjort. Och det är åter djur i huvudrollerna, i detta fall två hundar: Snitter och Rowf! Mycket spännande och ibland gripande. Filmen har en liten svacka i slutet och kanske ett lite rumphugget slut i mitt tycke. Men klart sevärd. 7,7 i snittbetyg på IMDB indikerar också att det är god kvalitet på filmen!

Sedär, nu vet du vad du gör denna söndagskväll!

Inga kommentarer: