torsdag 12 augusti 2010

Rasförbud närmare än vi tror

KDs förslag om rasförbud handlar inte enbart om att förbjuda vissa raser i hela bostadsområden. Det handlar i förlängningen om ett totalt rasförbud för ett antal raser. En lista som kan göras ganska lång. Jag vet att jag är tjatig och att man är rätt trött på den här debatten men ett rasförbud i Sverige kan komma mycket snart. KDs utspel är inte isolerat till just KD. Det är även förankrat i de andra samarbetspartierna. En konsekvens av detta är att ett rasförbud kan komma inom en snar framtid om nuvarande regering vinner valet. Jag menar inte att detta behöver vara den avgörande frågan hur man vill rösta men jag tycker man ska vara medveten om vad som kan hända.

Lars Ohly, vänsterpartiet, är mot ett rasförbud och i Politikerkollen säger han idag att han nog skulle kunna bli hundminsiter i en ny regering.

foto: Svenska Dagbladet

Min undran är om vänsterpartiet är det enda alternativet för den som ser denna fråga som avgörande? Det skulle vara intressant om fler ledande politiker vågade höja rösten och ställa sig bakom en bättre lösning än att förbjuda vissa raser. Då menar jag inte ett dunkelt svar som "det är inte aktuellt nu", vadå inte aktuellt NU, imorgon då?

Just det, vakna! Att SKK är emot ett rasförbud spelar ingen roll då de varken är någon myndighet eller har något politiskt inflytande. Ett förbud kan vara här inom ett halvår. Det är dock vi väljare som har makten att via våra röster påverka vilka som kommer bestämma efter valet. Vi har också möjlighet att kräva ett tydligare svar innan valet. Det kan väl ändå inte vara så att vänsterpartiet ska vara det enda alternativet för den som är emot rasförbud?

Se också Svenska Dagbladet, Norra Skåne, Aftonbladet, Arbetarpespektiv, Dagens Nyheter, Newsmill, Expressen,

4 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Oj vad det här är svårt tycker jag. Jag är helt emot ett rasförbud, det tror jag verkligen inte på.
Man ser å ena sidan sådana som du som verkligen älskar en ras som ligger i farozonen och som med kunskap och kärlek lever som en sann hundvän. Å andra sidan ser jag skrämda killar som förstärkt sitt lilla svaga "jag" med en pitbull som får långsamt promenera över torget och jag undrar hur mycket naturlig energi som får komma ur den hunden under en vecka. Hur mycket får den använda sitt huvud och tröttas ut på ett sunt sätt? Kanske vi måste ha ett "körkort" som tvingar hundägarna att aktivera sig och sin hund för ökad kunskap. Annars ingen hund alls.
Jag vet verkligen inte men försöker sätta mig in betydligt mer i denna problematik.
Ulf

Ola sa...

Hur kan en sådan sak gå helt förbi folks huvuden att om du förbjuder en ras så skaffar sig en person bara en annan ras och ingenting har förändrats.

Nu är det några raser som är på tapeten och om nått år så kommer rottweiler,dobberman eller bullmastiff. Alla raser som folk kan bli rädda för om dom hålls i fel persons koppel.
Hur ska staten hantera det när folk skaffar sig stora aggresiva schäfrar när dom själva har det som standard hund för polis och armen?

Folk måste lära sig att använda lite logik och inse att roten till problemet är på andra sidan kopplet. Du kan ta vilken ras som helst och behandla den dåligt och den kommer bli farlig.

Undrar hur folk skulle reagera om vi skulle ha samma diskussion om "muskelbilar" för risken för olycker är så mycket större i högre hastigheter men dom bilarna...

Christina Klosterberg sa...

Tack för era synpunkter! Jo man kan se att problemet är vissa människors som skaffar hund. oftast är problematiken större än just hunden i sig. Rasförbud är ett enkelt sätt att bortse från de sociala problemen man skulle kunna ta tag i istället.

Ett annat problem är att beslutet om rasförbud grundar sig på opinionen, vad folk tycker och inte på hur stort problemet egentligen är. Media skildrar knappast verkligheten.

Jessica sa...

Christina det är så fint att du skriver så mycket om detta. Jag tror inte att folk förstår hur nära detta kan vara. Vi alla uppfödare och hundägare bör engagera oss mycket i denna fråga nu och arbeta emot. Varje dag kan vi i princip läsa artiklar om detta i alla sveriges tidningar. Så det är viktigt att vi tar detta på allvar och kämoar för våra hundar!