onsdag 10 november 2010

När stormen lagt sig

Det har inte varit så många rapporter om farliga hundar i media på senaste tiden. Det finns ett undantag och det är Nya Wermlands tidning, här har varit några artiklar med olika synvinklar. Det som jag uppskattar mest är att man låtit många olika aktörer komma till tals och man belyser inte enbart en aspekt av problemet.

http://www.nwt.se/lasarnas/i_fokus/article793925.ece

http://www.nwt.se/lasarnas/i_fokus/article795613.ece

http://www.nwt.se/lasarnas/i_fokus/article793926.ece

http://www.nwt.se/lasarnas/i_fokus/article793926.ece

Det normala är annars att det finns en artikel om en hund som gått till attack, oavsett ras så kallas det ofta för kamphund och någon läskig bild letas fram i arkivet. Därefter gör man en förfrågan hos läsarna: Ska vi förbjuda farliga hundraser? Återigen så vet jag inte att det finns ngn ras i Sverige som heter "farlig hundras", inte heller "kamphund". Vi får inte glömma bort att alla benämningar på hundars användningsområden är mänskliga konstruktioner. Det är vi människor som tilldelat dem arbetsuppgifter. Det många glömmer är att hundar inte är några djur som bara har en sak i huvudet. Det är en grov förenkling. Hundar är mer varierade än våra olika rasstandarder visar.

Just därför att verkligheten inte är svart eller vit tycker jag att det är bra att man som i Nya Wermlands tidning problematiserar och diskuterar ämnet istället för att skapa stora rubriker. Jag har hört att de raser som är mest förekommande för problemhundsutredning är Grand Danoise och Lagotto - kanske inte ngt man trodde. Nu är ju detta bara ett rykte och jag vet inte vilken faktabas detta bygger på men återigen: jag har sagt det förr: Farliga hundar är ingen ras, det är en benämning på ett avvikande och oönskat beteende.

2 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Just precis. Precis som Anders Hallgren sa, på ett seminarium jag var på. Han hade hittills aldrig stött på en "farlig" hund. Han har väl jobbat med problemhundar i hela sitt liv. Näe, det är ju vi människor, som använder ord som "kamphundar". Och precis som du säger, är det ingen ras.

Kram

Eva sa...

Min Assar har fåt epitetet "kamphund" av en kvinna som tävlar agility med sina pudlar och bara "kräver" snälla och direkt lydiga hundar...
Men vem skulle egentligen tro på att en amris står och gällskäller och försöker skrämma sin matte? Eller faktiskt hugger? "Men de är ju så SÖTA!"
Veterinären var inte förvånad... Han borde väl eg ha gått i pension, har varit vet i närmare 50 år. Och han konstaterade att "cockrar, båda typerna, är väl ibland betydligt besvärligare än vad folk tror?"
Det är INTE ovanligt att cockrar kastreras, omplaceras eller avlivas i As nuvarande ålder, kring 1.5...
Men DE kan väl inte vara "kamphundar"??
(Tack för din kommentar till rapporten om A! Vi gör vad vi kan, för alternativet är förmodligen avlivning och det tror jag vore dumt!)