söndag 11 september 2011

Hemskheter i världen!

Det är naturligt att vi människor inte kan engagera oss i allt hemskt som sker omkring oss. Om vi dagligen skulle tänka på allt detta så blir det ju svårt att uthärda en enda dag till. Men ibland tycker man att om våra hjärnor nu inte kan ta in hur mycket information som helst så borde det väl vara bäst om vi inte läser om samma sak i väldigt olika medier. Lite spridning vore inte helt fel. Altruist konsult tar idag upp just ämnet mediebevakning och koncentrationen kring just 9/11 attacken medan väldigt många stora katastrofer helt enkelt glöms bort. Läs det inlägget!

Visst är det viktigt att minnas men det får inte ske på bekostnad av allt som sker här och nu. I Global Sociology Blog hittade jag ett inägg om fruktansvärda förhållanden på cirkus, inte bara för djur utan även för barn. Nu tror jag inte att det beror på fenomenet cirkus i sig. Cirkus har och är många gånger en spegel av samhället i övrigt. Många gånger är det just på cirkus ny teknik, entreprenörskap, nytänkande, konst och gränsöversskridande fenomen presenterats. Det här fallet handlar om barn som sålts av fattiga föräldrar i Nepal till olika indiska cirkusar. Barnen tränas hårt för att utföra farliga, riskfyllda och tuffa nummer. Om de inte presterar tillräckligt bra bestraffas de. De unga flickorna blir även personalens leksak som det är ok att utnyttja, även sexuellt. Föräldrarna har sålt dessa barn, dels för att få pengar men också i tron att deras barn kommer att få ett bättre liv.

Från april 2011 blev det i Indien förbjudet för barn att arbeta och utbildas på cirkus. Det blev nu möjligt att försöka rädda dessa barn till ett bättre liv. Men trots ny lagstiftning har det visat sig att vissa stora cirkusar har väldigt starka nätverk, inom maffia, näringslivet men också ända in i politikerkorridorerna och även i vissa fall hos polisen. Hjälporganisationerna har därför haft svårt att komma åt dessa barn. En organisation som dock inte ger sig är EBMF (Ester Benjamins Memorial Foundation). Här kan du läsa mer om organisationens arbete och även se en film om de försvunna cirkusbarnen.

Nån kanske tänker att det här händer långt ifrån mig, det berör inte mig. Faktum är att vårt svenska samhälle är en del av den globala värld där barn på olika sätt utnyttjas som arbetskraft. Mer och mer produktion flyttas utomlands och får flera mellanled att vi egentligen inte vet hur varorna i butiken tillverkats. Detta är något jag noterat sen jag startade webbutik med hundtillbehör. Om någonting är extremt billigt bör man ta sig en tankeställare hur produkten ifråga tillverkats. Kan barn rövas bort till cirkusarbete och vara föremål för trafficking så kan det även vara små barnhänder som tillverkat just det hundkoppel eller den hundbädd du köpt för några tior.

4 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Jag var inne i samma tankebanor men kom inte på nån bra infallsvinkel för ett inlägg. Bra att du tar upp det och jag ska snart läsa inlägget du hänvisade till. Det är oerhört viktigt att det forskas - tycker jag - om människans förmåga/oförmåga att ta in intryck från hela världen. Journalister och andra mediemänniskor skulle utbildas mer i detta. Vad ska och kan vi ta på oss? Vad styr oss osv.

Team Nelson / Ordringen. sa...

Ett litet komplement till ovan.
Att vi människor styrs av vår politiska grundsyn är ju självklart och att media inte är neutrala typ CNN likaså men jag är också intresserad av hur vår omvärldsbild fungerar. Det är ju inte längesen vi knappt visste vad som hände utanför vår egen by. Då är många ganska enkla offer för välriktad propaganda. Även vi som imbillar oss att vi inte är det. Det tycker jag man kan se i många krönikor idag. Det är svårt att se helheten. Då är det skönt att luta sig mot det ena eller det andra.
Det blev väl inte klarare vad jag menar kanske:)så jag slutar här.
Ulf

Eva sa...

Jag tänkte en hel del extra på det med medias makt igår när jag hörde ett av mediamagasinen i P1. Där handlade det om behandlingen av Ola Lindholm. Och tycka vad man vill om just honom, men när ABs chefred på frågan om de varit för närgågna och kanske har en del ansvar i att OL nu valt att inte svara på vissa frågor av omtanke om sitt privatliv svarar att "Folk är ju intresserade! Artiklarna tillhör våra mest lästa!"
Har journalister därmed inget ansvar? Kan skriva vad som helst, bara det läses?
Ofta sägs ju om mer allvarliga ämnen typ barnhandel att "Läsarna är inte roade!", men fråntar det medias ansvar att bevaka?
Jag tror att media styr alldeles för mycket av vad "allmänheten" tycker och tänker. (Se bara på melodifestivalen - lätt att se vem som förmodligen vinner utefter vem det skrivs mest om och hur.)
Nu får jag hejda mig!:)

Livet och vardagen sa...

det är lätt att man "fastnar" i allt som rör USA, för att de syns och märks. Men det finns så oändligt mycket mer i vår värld som vi borde engagera oss i. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Eller hur.