söndag 15 september 2013

Beware Of The Diamond Dogs!

Fick av en händelse skäl att lyssna igenom David Bowies första fem album. Har aldrig varit en Bowie-fan - är inte så mycket för "fan-skap" och idoldyrkan i något sammanhang - men visst var jag på Ullevi 1983. Och visst gillar jag en hel del Bowie låtar från 1969-1973 och album från tiden i Berlin senare under sjuttiotalet. Det högst oväntade albumet som släpptes tidigare i år, är dessutom riktigt bra! Nu fastnade jag ju för låten Diamond Dogs från LP'n med samma namn som kom våren 1974.

För nästan 40 år sen stod jag åtskilliga gånger det året och beundrade affischen med omslaget som satt i fönstret till vad jag kommer ihåg som Pappers- och leksaksbutiken (som uppenbarligen också sålde skivor) mitt emot snabbköpet Metro i Tensta centrum i Stockholms västra förorter. Men det blev aldrig något köp... De ekonomiska resurserna som sjuåringar har är ofta begränsade och jag visste egentligen inte vem David Bowie var då. Men omslaget var fascinerande. Och fascinerar mig fortfarande. Så här ser det ju ut:

Men jag tror aldrig jag hörde just titelspåret från skivan: Diamond Dogs. Det har jag gjort på senare tid. Låten smyger sig också in på det jag nedan stolt presenterar. Sociala Hundar goes Svensktoppen. En topplista alltså!

Min långt ifrån definitiva, personliga tio-i-topplista över "hundlåtar"! Den hittar du här nedan. De som känner mig blir knappast förvånade över vilken grupp som tar förstaplatsen. En låt som förvisso inte har "hund" i vare sig titel eller text. Men som är en sorglig och gripande betraktelse över att förlora sin älskade hundvän. Till topplistan! (Vill bara se vilka låtar det är, så klickar du på "Spellista" uppe i vänstra hörnet, eller kolla under youtubelistan!)



1. The Chameleons - Tears
2. Manic Street Preachers - Damn Dog
3. Kate Bush - Hounds of Love
4. Sham 69 - Give A Dog A Bone
5. bob hund - bob hunds 115e dröm
6. David Bowie - Diamond Dogs
7. The Stooges - I Wanna Be Your Dog
8. Cacka Israelsson & Anita Söderbaum - Valpen i fönstret
9. Chron Gen - Hounds of the Night
10. Tom Waits - Rain Dogs

3 kommentarer:

Ulf sa...

Vilken kul idé. Bra lista för övrigt. Hade kanske klämt in Om en hund mådde så här med Wilmer X på min, men det tar nog lite tid att sätta ihop en sådan lista. Detta fick mig på gott humör denna söndagseftermiddag. Tack för det.
Ulf

Unknown sa...

Hej Ulf! Bra tips, kände inte till den. Wilmer X ligger i utkanten av mitt musikkompetensområde :)

Malin/BilboBlueEyes sa...

Roligt inlägg! :-)