söndag 20 november 2011

Cseles med vänner!

Det har varit en tung vecka av väldigt många olika skäl. Bland annat är den här bloggen numera modererad efter att ha spammats med otrevliga kommentarer.

Känns också jobbigt att det är så mörkt nu, det blir som nattorientering när man går ut med hundarna på kvällen. Men även mörka dagar har ljuspunkter, som tur är. En av dem är min valp Misha, han är nog den bästa hund som finns. Det är lite speciellt att ha en valp i huset där både mamman och pappan finns kvar. Dessutom morfar Cseles och gudfar Rufus. Här är Misha med morfar Cseles och mamma Siouxsie. Tre generationer:


Cseles har vi importerat från Ungern. Han var 11 månader när han kom till Sverige. Det var väldigt jobbigt för honom att byta land och kultur. Det har fått mig att inte vilja importera fler äldre hundar. Det är kanske möjligt nu när kraven på rabiesblodprov upphör. Inte för att jag planerar någon ny import. Det är tillräckligt som det är i huset just nu. Idag är i alla fall Cseles en väldigt trevlig puli, förutom att han när han får chansen gärna markerar inomhus. Lösningen är att ha honom endast i ett rum i taget, särskilt när ingen i den mänskliga familjen finns i rummet. Här är lite Cselesbilder. Som ni ser så är han nerklippt numera.



Och här hänger Cseles med sina bästa kompisar!






 

Och här är ett par bilder på Cseles när han hade sin långa rastaflätor. Med en hanhund som ska markera överallt är inte denna typ av päls optimalt om man inte sätter upp pälsen i tofsar eller sätter på en tröja. Efter att han blivit champion klippte jag därför ner honom, vilket han verkar uppskatta.



För dig som undrar så är den underullen som snurrar in sig i täckhåren och flätorna bildar sig av sig själva. När pälsen börjar tova vid 10-12 månader så kan man hjälpa till att dela flätorna så de blir jämntjocka. Man får dock inte göra dem för tunna från början då de med åren tunnas ut. Har pulin för mycket underull så kan pälsen periodvis bli ganska svårskött då flätorna tovar ihop sig med varandra. Cseles har dock haft den perfekta pulipälsen som i princip skött sig själv. Jag har mest trimmat den på längden framförallt runt huvudet och tassarna. Pulin fäller därför inte mer än att de tappar en fläta då och då! Du kan läsa mer om pulin på Kennel Csigoras hemsida

6 kommentarer:

Katarina sa...

Trist med tråkiga kommentarer - internet har verkligen vissa avigsidor.
Fina bilder på finfina hundar!

Quila o Ronja sa...

En riktigt häftig päls, har dom, Pulin. Man tror ju inte att den ska vara så lättskött. Härliga bilder på några av alla dina hundar ;-)
Fy, vad trist, när man inte kan få ha sin blogg ifred :-(
Kram

Team Nelson / Ordringen. sa...

Ja, jag hoppas verkligen inte att jag skämtade för mycket på min blogg.Dina hundar är så otroligt fina och det har jag skrivit så många gånger.

Det är tråkigt att man måste moderera kommentarerna, men det är baksidan av webbmyntet.
Ulf

Sara sa...

Jag är glad att dom ändrar införselreglerna jag skulle inte heller vilja ha en äldre Ungrare från Ungern men nu är det ju möjligt att ta hem en valp i framtiden :)
Trist med kommentarerna men är det spamm är det väl en dator som gör det och ingen som skriver elakt med"flit" hoppas jag.

Eva sa...

Vilka härliga bilder! Han ser sannerligen ut att vara en go' "barnhund", för de två ser ut som superpolare!

Dessi & Teddie :) sa...

Fina vovvar! :)