lördag 26 november 2011

Företagare och "buy nothing day"

Det är inte lätt att vara egen företagare samtidigt som jag av hälsoskäl inte kan arbeta hur mycket som helst. Som många vet säljer jag hundtillbehör via CSiGORAs HUNDbutik. Min familj har till och med gemensamt bestämt att stoppa mig när jag inte slutar arbeta självmant. Det är dock inte helt enkelt då en hel del beställts hem till jul som måste ut i webbutiken nu. Sen är det ett stressmoment att man inte får en fast lön varje månad.


Jag ångrar ändå inte att jag tagit en paus från universitetsvärlden. Nu blir jag trots allt mer flexibel, min familj kan hoppa in och hjälpa till och jag kan vara hemma mer med hundarna. Nu kan jag dessutom gå ut med dem när det är ljust och jobba på kvällen. Men det är tufft att få det att gå runt i början, särskilt när man som sagt inte kan jobba hur mycket som helst.


Det jag stört mig på tidigare i många djuraffärer och nätbutiker är hur lite information det finns om varorna. Och ännu mer förvånad är jag nu som företagare hur lite information de stora grossisterna ger eller har. De ska ju ofta erbjuda fullsortiment för väldigt många djursorter. Jag föredrar därför att ha direkt kontakt med tillverkarna. I Sverige finns dock en praxis att väldigt många tillverkare av djurtillbehör säljer enbart via grossister. Där försvinner en stor portion kunskap på vägen.

Så en stor del av min tid är att jag efterforskat om de varor jag beställer, söker information, frågar, letar, mäter om varor och är väldigt källkritisk. Gissar att det är en rest från min tid på universitetet. Men sen kommer det största problemet. Jag har fått sålla i mina långa texter så att inte kunderna flyr. Jag har istället flaggat för att kunderna kan höra av sig till mig. En del gör det men de flesta gör det inte. Jag har därför för avsikt att författa lite längre dokument om produkterna som kunderna ska kunna klicka sig vidare till, om de önskar.

Idag är det "köpfria- dag" (buy nothing day) som uppmärksammas världen runt. Här blir jag väldigt kluven i mitt miljöengagemang och som företagare som försöker överleva på min egen verksamhet.  Likaså är det företag som marknadsför sig som ekologiska med enbart milöjcerifierade produkter.  Här hittar man sällan de små företagarna utan det är istället multinationella företag som flyger in ekologiska produkter från andra sidan jorden. Givetvis finns det massor av undantag. Det finns också varor som är svåra att spåra på grund av alla mellanled.

En annan svår sak som egen företagare är den ökande konkurrensen. Det finns företag som lägger väldigt stora pengar på marknadsföring och som söker sälja på volym till rena inköpspriset för att vinna marknadsandelar. Å ena sidan kan jag tycka att det är bra för konsumenterna att de kan köpa billigt å andra sidan svider det i mig när jag ser mindre mer seriösa företag gå under i denna konkurrens. Priskriget kan man framförallt se på hundutställningar. Jag tvivlar på att allt som säljs där momsdeklareras med tanke dels på att marknadsförsäljning är undantaget certifierad kassaregistrering där kunden alltid ska få ett kvitto och dels på priset som ofta ligger väldigt nära tillverkarnas utpris till grossister och företag. Eller jag vet utlandsregistrerade företag som inte momsdeklarerar alls, som säljer varor de inte har rättighet till.

Så mina vänner, handla inget idag på buy nothing day - men beställ i morgon:) Kan man säga så? Nåja, jag måste överleva och det handlar hela tiden om en kompromiss mellan bra varor som kommer från goda tillverkningsvillkor för miljö och arbetare men som samtidigt inte går genom för många mellanled så att priserna pressas upp. Den svåra biten blir balansen med att jobba fram god information av produkterna och att lägga energin på marknadsföring. Tyvärr är det ju den senare som når ut till folk. Jag inbillar mig dock att det finns kunder som med ett kritiskt öga sållar vad och var de handlar och som uppskattar mer information. Eller har jag helt fel? Är det raka vägen till konkurs?


Nåja CSiGORAs HUNDbutik har i allafall bestämt att skänka pengar till WWF:s trädplanteringsprojekt. Det blir en julgåva till alla våra kunder som handlar hos oss men framförallt är det en gåva till alla djur som idag lever i de kvarvarande regnskogarna!

(Felaktig har jag till en början skrivit att Buy Nothing Day arrangerades av WWF vilket inte stämmer då det arrangeras av ett fristående nätverk. WWF är dock med att sprida informationen och uppmärksamma alla om det - tackar för rättelsen)

Här kan ni läsa mer om en köpfri dag!
GP, Norrbottenkuriren, SVD, GP, HD,

12 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Det var ett väldigt starkt och ärligt inlägg.Jag har ju också lämnat den trygga världen och förstår oron om att få ekonomin att gå ihop blandat med en förhoppning om att göra något man tror på och verkligen brinner för.
Jag är övertygad om, att om du orkar hålla ut, så är du inne på helt rätt väg. Att slåss mot stora drakar är ju inte alldeles lätt, det förstår jag, men det blir alltfler kunder som vill ha kvalité och personlig service.
Jag skulle vilja skriva mer här men skickar kanske ett mejl senare nån dag.
Hoppas att du blir frisk och att du lyckas väl med din verksamhet.
Ulf

Helena sa...

Känner igen det där med egen företagare. Jag hade hästsportbutik, stuteri och medieföretag. Hur kul som helst men också ganska otryggt. Och speciellt när man som du säljer varor. Jag fick t ex beställa hem höstens klädkollektion i början av sommaren och alltså ligga ute med massor med pengar! Just nu har jag paus i företagandet, min man säger at tjag inte får starta fler företag eftersom det tar så mycket energi. Vi får se hur det blir med det!

Göran Hådén sa...

Jag tror det finns gott om utrymme för etiska företagare att klara sig bra, även om konsumtionen som helhet minskar i samhället :)

En liten korrigering bara: Det är inte Världsnaturfonden som ligger bakom En köpfri dag, det är ett helt fristående nätverk.

Christina Klosterberg sa...

Tack för era kommentarer och eran support. Jag har även tagit till mig kritiken att det inte är WWF som ordnar Buy Nothing Day, de är däremot med och sprider information och uppmärksammar alla konsumenter om dagen! Lite pinsamt att jag missat det när jag ger mig ut för att vara kritisk;) Nu står det rätt i allafall!

Livet och vardagen sa...

Jag tycker det är bra att du lägger tid på att få bra information. Det känns tryggt. Mammas lille franske bulldog är fin i sitt nya reflexkoppel och Astas flexikoppel är toppen, hälsar Ulla

Quila o Ronja sa...

Jag är ju inte egen företagare, men däremot känner jag igen frustrationen över att inte kunna arbeta så mycket som man vill, pga hälsoskäl. Är man då också egen företagare, måste det vara skitjobbigt.
Skickar inte så ofta efter grejer till hundarna. Egentligen enbart för att jag vill "känna o klämma" på produkterna. Om jag vill handla på nätet, är en bra information om varan viktig.
Sv. Tack för ditt svar. Min tanke var att hon kände lukten av vildsvinskankarna, som låg på några andra spår. Eftersom hon aldrig tidigare visat någon sådan rädsla/oro, var det lite märkligt.
Kram

sofie och kamelerna sa...

Jag verkligen hatar när man letar efter saker i en webbshop och det inte står nått om produkten. Svårt att veta vilken storlek man då ska välja som storlekar framför allt på halsband kan variera hur de är mätta.

Funderade själv förut på att försöka öppna en hundbutik på nätet men det var många som inte ville sälja till en webbbaserad butik om jag inte hade en vanlig också.

Tack för att du gillade mitt täcke föresten :) Väntar nog ett tag med att sy upp några åt andra pga att de inte är helt perfekta. Men för varje täcke blir det bättre och bättre.

Anonym sa...

As the admin of this web site is working, no hesitation very quickly it
will be renowned, due to its quality contents.

Look at my web site: Jackpot 6000 free (http://www.youtube.com/watch?v=lGGO1fyDCTs)

Anonym sa...

Hi there to every single one, it's truly a fastidious for me to pay a quick visit this web page, it contains precious Information.

Also visit my web-site - jackpot 6000

Anonym sa...

I am extгemely impгеssed with yοur ωritіng ѕkills аs well aѕ
with the laуοut on your blog. Ӏѕ this a paіd theme or did you modify it уouгѕelf?
Eitheг way keeρ up the nіce qualitу wrіting, іt's rare to see a nice blog like this one nowadays.

My web-site: näsplastik - -

Anonym sa...

Having read thiѕ І thought it wаs extremelу еnlіghtеning.
I apρreсiаte you sρending ѕomе time and effort tο рut this
informatiοn together. I once agаіn
find myself spending way too much time both rеading and commеnting.
Вut so whаt, it waѕ still worthwhile!


my website näsplastik

Anonym sa...

Everything typеd mаde a lot of senѕe. Howeѵer,
ωhat about this? what if you wеrе to
wrіte a awesome tіtle? І am not suggesting youг cоntent іs nоt solіd.
, hoωeνer suрρose you adԁеd a headlinе to
ρossiblу grab а реrson's attention? I mean "F�retagare och "buy nothing day"" is a little vanilla. You could peek at Yahoo's front page
and note how they create nеws titlеs to
gеt viewегs interеѕted.

You might aԁd a related video oг
a picture or two to grab people еxcited аbοut everythіng've written. In my opinion, it could bring your posts a little bit more interesting.

Feel free to visit my blog post ... free phone number search by name ()