torsdag 24 januari 2013

Ge din hundvän ett grillchips ikväll!


En dag med nya forskningsrön, denna gång i form av en jämförelse av gener hos 60 hundar av olika raser och 12 vargar från olika håll i världen, rapporterar SvD. Det visade sig att på trettio områden skiljer sig generna mellan alla hundarna från de, hos vargarna.

Av de trettio skillnaderna, handlade 19 om möjligheten att ta upp stärkelse. Så om man vill, kan man säga att det som framför allt skiljer lille Buster, lilla Fifi eller det mer könsneutrala Sunshine som ligger och slickar dina fötter, busar med dina barn och vaktar ditt hem från intrång, är att Buster, Fifi och Sunshine kan käka pommes frites och chips och det gör inte vargen...

Det handlar om den hos hundar evolutionärt utvecklade förmågan att ta upp stärkelse. Som i potatis, t ex. Något inte helköttätarna vargen kan. Ingen jättestor skillnad, kan man tycka. Värt att tänka på kanske innan man kräver utrotning av våra vargar?

Nu fanns ju andra skillnader också, det ska erkännas, men ändå! Hur uppstod denna skillnad då? Ja, sannolikt genom att Buster, Fifi och Sunshine's förfäder rotat i våra egna förfäders sophögar. Medan vargarnas förfäder avstått från att rota i dem. Vackert.

Fira din hundvän med ett grillchips eller två i kväll!

4 kommentarer:

Elin sa...

hihi, då behöver jag ha dåligt samvete att mina hundar fått chips ibland ;-)

Ulf sa...

Jag jobbar med bl a döva och mitt persontecken är för varg. (Ulf = varg...grepp mot strupen)Jag tycker inte om chips. Min undran är om inte det är bevis nog för att undersökningen stämmer? Tänkte att jag kunde stödja vetenskapen lite:)

Ska kolla med Nelson ifall J sticker ner och köper chips ikväll, vilket inte är ovanligt.

Vanja sa...

Alfons Maximus gör vågen :)

Unknown sa...

Grillchips innehåller lök som e giftigt för hundar.